Het consumentenvertrouwen in Nederland is in mei 2025 stabiel gebleven op -37, hetzelfde niveau als in april. Dit blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarmee blijft het vertrouwen aanzienlijk onder het twintigjarig gemiddelde van -10. Sinds het dieptepunt van -59 in september en oktober 2022 was er enige verbetering zichtbaar, maar die ontwikkeling is sinds het najaar van 2024 tot stilstand gekomen.
Ongewijzigd negatief
De stabilisatie in mei is het resultaat van een ongewijzigd negatief oordeel over het economisch klimaat en een lichte verslechtering van de koopbereidheid. Consumenten zijn even somber over de economische situatie als een maand eerder; de deelindicator 'economisch klimaat' blijft staan op -61. Hoewel het sentiment over de toekomst iets verbeterde, blijft het vertrouwen op historisch laag niveau.
De koopbereidheid, een belangrijke factor voor onder meer de woning- en retailmarkt, daalde licht, van -20 naar -21. Consumenten oordeelden negatiever over hun eigen financiële situatie, zowel in de afgelopen als komende twaalf maanden. Ook werd het moment als minder gunstig beschouwd voor grote aankopen.
Signaal voor de sectoren
Het CBS meet het consumentenvertrouwen sinds 1986 aan de hand van vijf vragen, waarbij positieve en negatieve antwoorden worden gesaldeerd. Een score van -100 betekent dat alle ondervraagden negatief zijn, +100 duidt op volledig optimisme. De huidige score van -37 onderstreept dat consumenten voorlopig terughoudend blijven in hun bestedingen, een belangrijk signaal voor de sectoren die afhankelijk zijn van particuliere uitgaven.
Bron: CBS