Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Kennisniveau van keukenverkopers blijft achter'

De keukenbranche ontwikkelt zich in rap tempo, maar het kennisniveau van keukenverkopers blijft achter. Dat constateren zowel leveranciers als retailers. Ondanks een breed scala aan beschikbare informatie en trainingen, ontbreekt het op de winkelvloer vaak aan actuele productkennis en diepgang in klantadvies. Drie experts uit de sector – van INretail, ATAG en Dekker Zevenhuizen – pleiten voor structurele professionalisering.


Be van Elk, Sander van 't Hoen en Bert-Jan van der Stelt.

Volgens Bert-Jan van der Stelt (INretail) is productkennis slechts het fundament. Echte meerwaarde ontstaat wanneer verkopers verbinding maken met klanten, goed adviseren en inspelen op woontrends zoals Japandi. Transparantie, vertrouwen en een professionele houding zijn daarbij essentieel om het hardnekkige reputatieprobleem van de branche te verbeteren.

Sander van 't Hoen (ATAG) stelt vast dat veel verkopers net een voldoende scoren op kennisgebied. Ondanks dat fabrikanten uitgebreide trainingsmogelijkheden bieden, ontbreekt het vaak aan motivatie of tijd om die kennis op te nemen. Hij benadrukt het belang van leergierigheid en samenwerking, waarbij ook initiatieven als Keukenwiki en interne opleidingsprogramma's bijdragen aan kennisontwikkeling.

Ben van Elk (Dekker Zevenhuizen) wijst op de overvloed aan informatie en pleit voor laagdrempelige en visuele kennisdeling via platforms en apps. Verkopers moeten actief investeren in kennis om klantvragen – zeker rond duurzaamheid – correct en overtuigend te beantwoorden.

Bron: Keukenbouw Online

Publicatiedatum: