Winkelketen Action heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 17,2% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De netto-omzet kwam uit op €3,5 miljard. De vergelijkbare omzetgroei (like-for-like) bedroeg 6,2%. Wekelijks winkelen gemiddeld 19,7 miljoen klanten bij Action, 2,9 miljoen meer dan in het eerste kwartaal van 2024.
In de eerste drie maanden van dit jaar opende Action 49 nieuwe winkels, waarmee het totaal aantal vestigingen is gestegen naar 2.967 in twaalf landen. Het bedrijf ligt daarmee op koers om in 2025 gemiddeld één winkel per dag te openen en in totaal circa 370 nieuwe winkels te realiseren. Naar verwachting bereikt Action in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3.000 winkels, die feestelijk wordt gevierd.
Eerste vestigingen in Zwitserland
Op 5 april opende Action zijn eerste winkel in Zwitserland, in Bachenbülach nabij Zürich. De belangstelling van klanten was overweldigend, met recordverkopen op de openingsdag en de dagen erna. Inmiddels zijn er drie winkels in Zwitserland geopend. Later dit jaar breidt Action verder uit naar Roemenië, waar in het najaar de eerste winkel wordt geopend.
Grootste markt: Frankrijk
Op 3 april werd Action voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot 'Enseigne Préférée des Français', oftewel de favoriete winkelketen van Franse consumenten. Het onderzoek, uitgevoerd door EY-Parthenon, kende Action een recordwaardering toe met een fanrate van 48,8%. Frankrijk is inmiddels de grootste markt voor Action, met 862 winkels aan het einde van het eerste kwartaal.
Duurzaamheid in de schijnwerpers
Naast groei blijft duurzaamheid een speerpunt. Via het Action Sustainability Programme werkt het bedrijf aan verbeteringen op het gebied van mens, planeet, product en partnerschap. Op 12 juni organiseert Action een speciaal duurzaamheidsevenement voor de media, waar het de voortgang van dit programma zal toelichten.
CEO Hajir Hajji benadrukt dat Action ook in een onzekere economische context een groeiend aantal klanten aantrekt: "Onze formule van betaalbare producten met goede kwaliteit en onze duurzame ambities spreekt consumenten in elk land aan. De respons in Zwitserland bevestigt dat nogmaals."
Meer informatie:
Action
www.action.nl