Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containerchaos dreigt na handelspauze VS-China: wat betekent dit voor Europa?

De wereldwijde containervervoerbranche bereidt zich voor op een plotselinge toename van transportvolumes, nadat de Verenigde Staten en China zijn overeengekomen hun wederzijdse importheffingen tijdelijk te verlagen. De komende weken wordt het naar verwachting bijzonder druk in Amerikaanse havens, met mondiale gevolgen voor logistieke ketens.

De importheffingen die sinds april golden – 145% op Chinese goederen naar de VS en 125% op Amerikaanse export naar China – zijn teruggebracht naar respectievelijk 30% en 10%. Deze verlaging geldt voor een periode van negentig dagen, waarin bedrijven proberen maximaal te profiteren van de tijdelijke verlichting. Dat meldt het Financieele Dagblad (FD).

Vooral Amerikaanse importeurs zoals Walmart en Amazon grijpen de gelegenheid aan om hun voorraden snel aan te vullen. De hernieuwde vraag naar Chinese producten leidt tot een stijgende vraag naar containervervoer tussen Azië en de VS. Transportanalisten verwachten dat de tarieven voor scheepsroutes, met name van Shanghai naar Los Angeles, de komende weken flink zullen stijgen.

Rederijen zoals CMA CGM, die tijdens het handelsconflict tot 50% van hun volumes richting de VS verloren, zien hun vooruitzichten verbeteren. Wel bestaat er bezorgdheid over de beschikbaarheid van voldoende scheepscapaciteit, aangezien recent geplande afvaarten zijn geschrapt en schepen zijn omgeleid naar andere routes.

Ook Europese havens kunnen de gevolgen voelen. Mocht de dreigende Amerikaanse invoerheffing van 20% op Europese goederen begin juli werkelijkheid worden, is het aannemelijk dat Amerikaanse bedrijven ook in Europa versneld bestellingen gaan plaatsen. Dit zou leiden tot extra druk op trans-Atlantische containerstromen.

Bron: FD

Publicatiedatum: