Uit onderzoek van Qudata Home Analytics onder ruim 1000 consumenten blijkt dat de merkvoorkeur bij de aanschaf van keukenapparatuur sterk afhankelijk is van het voornaamste aankoopmotief. Kwaliteit, prijs, gebruiksgemak, design en energieverbruik blijken bepalende factoren, waarbij geen enkel merk op alle fronten uitblinkt.
Merkscores per motief
Op het gebied van kwaliteit voeren Miele en Bauknecht de ranglijst aan, gevolgd door AEG en Bosch. Deze merken worden met name gewaardeerd om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid. Ook ETNA en Philips worden op dit punt regelmatig genoemd.
In de categorie prijs is Ikea met 25,5% koploper, gevolgd door Princess en Inventum. Deze merken positioneren zich als betaalbare alternatieven zonder afbreuk te doen aan de basisfunctionaliteit.
Quooker onderscheidt zich op meerdere vlakken: het merk wordt het vaakst genoemd op de aspecten gebruiksgemak, energie- en waterbesparing en nieuwe technieken. Daarmee profileert Quooker zich als innovatief en praktisch, passend bij de moderne keuken.
Op het gebied van design scoort DeLonghi het hoogst, met Krups en Quooker als directe volgers. Voor service en garantie staan Miele, Siemens en AEG bovenaan, wat het vertrouwen in deze gevestigde kwaliteitsmerken onderstreept.
Bron: Qudata