Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Trump bezorgt containerrederijen een dilemma op de Rode Zee

De Deense scheepvaartreus Maersk houdt vast aan zijn winstverwachting voor 2025, ondanks een gewijzigde handelsprognose en een staakt-het-vurenakkoord tussen de Verenigde Staten en de Houthi-rebellen in Jemen. Het bedrijf blijft rekenen op aanhoudende verstoringen in de Rode Zee en verwacht dat omleidingen via Kaap de Goede Hoop het gehele jaar zullen voortduren.

Maersk handhaafde zijn EBITDA-prognose voor 2025 op $6 miljard tot $9 miljard, ondanks het verlagen van de verwachte groei van het wereldwijde containervervoer. Waar eerder werd gerekend op een stijging van 4%, verwacht het concern nu een bandbreedte tussen 1% krimp en 4% groei.



De positieve vooruitzichten van Maersk zijn mede gebaseerd op de verwachting dat de huidige verstoringen in de Rode Zee aanhouden. Ondanks het recente diplomatieke akkoord waarbij de VS en de Houthi's overeenkwamen elkaars vaartuigen niet meer aan te vallen, stelt Maersk-CEO Vincent Clerc dat de voorwaarden van het akkoord onduidelijk zijn en dat de Houthi's hebben aangegeven dat het staakt-het-vuren niet van toepassing is op Israëlische schepen. In combinatie met het conflict in Gaza biedt dit rederijen een rechtvaardiging om de route via het Suezkanaal te blijven mijden.

Dit vereist echter coördinatie binnen de sector. Indien grote spelers zoals MSC, CMA CGM en COSCO Shipping besluiten om weer via de Rode Zee te varen, komt Maersk onder druk te staan om zich daarbij aan te sluiten – zeker als klanten niet langer bereid zijn hogere tarieven te betalen voor de langere route rond Afrika. Zolang echter alle grote rederijen de alternatieve route blijven gebruiken, blijven de marges op peil.

Toch waarschuwen analisten voor toenemende concurrentiedruk. Sinds februari is sprake van een herstructurering van scheepvaartallianties, wat geleid heeft tot dalende vrachtprijzen en hevigere concurrentie. Gezien de afzwakkende wereldhandel – mede door handelsspanningen – zou het collectieve prijsbeleid onder druk kunnen komen te staan. Dit doet parallellen ontstaan met OPEC, waar de eenheid eveneens onder druk staat bij lagere prijzen.

Maersk rapporteerde over het eerste kwartaal van 2025 een EBITDA van $2,71 miljard, een stijging van 70% ten opzichte van een jaar eerder en boven de analistenverwachting van $2,41 miljard. Het concern ziet daarmee voorlopig geen aanleiding om zijn winstprognoses aan te passen, ondanks de toegenomen onzekerheid in geopolitiek en logistiek.

Bron: Reuters

Publicatiedatum: