Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

125.000 matrassen per jaar en groeiend: Duvatex blijft bouwen vanuit West-Vlaanderen

Matrassenproducent en familiebedrijf Duvatex uit Anzegem (10 miljoen euro omzet, 125.000 matrassen per jaar) is naast de fabriek in het zuiden van West-Vlaanderen ook aanwezig met eigen productie in Limburg en zelfs Bulgarije. Daar werd meteen na de intrede van Bulgarije tot de EU (2008) een atelier opgestart voor halffabricaten. Maar het zenuwcentrum is en blijft Anzegem, omdat de West-Europese markt nu eenmaal meer vraag creëert en de knowhow ook manifest hier ligt.

De jonge dertiger en economiste Ine Duchi kreeg recent de leiding in handen namens de tweede generatie. Sindsdien bevindt Duvatex zich in een stroomversnelling. Voka, Vlaams netwerk van ondernemingen is een Vlaamse werkgeversorganisatie, gaat met Ine in gesprek.



Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Familiebedrijven: ze zijn ofwel oases van dynamiek en samenhorigheid, ofwel bronnen van conflict. Hoe ervaart u het hier?
"We hebben in de schoot van ons bedrijf net belangrijke beslissingen genomen. En ja, gemakkelijk gaat dat niet echt, maar we zijn er uitgeraakt zonder slaande deuren. Tot voor kort was mijn broer Hannes – burgerlijk ingenieur van opleiding – ook actief in de zaak. Enkele weken geleden stapte hij uit, in overleg. Gezien zijn opleiding wilde hij zijn kennis eerder in de industrie ter beschikking stellen. De wereld van een kmo, waar kortetermijnbeslissingen zich opdringen en waar ook het buikgevoel een rol speelt, was niet echt zijn wereld. Het mocht allemaal iets complexer zijn voor hem. We zijn er in dialoog uitgeraakt. Hannes blijft naast mij voor 50% mede-aandeelhouder, maar is dus niet langer operationeel in het familiebedrijf. Hij blijft wel betrokken als co-aandeelhouder, met verantwoordelijkheden. Ik kan ook nog altijd bij hem terecht als klankbord of voor specifiek advies, bijvoorbeeld over technische zaken. Alle lof voor onze vader Bernard die de familiale regeling tijdig heeft aangekaart. Dat vermijdt conflicten."

U bent net 31 en inmiddels draait u al 5 jaar mee in de zaak. Maar nu berust de leiding wel integraal in uw handen. Heeft u het gevoel voor een loodzware verantwoordelijkheid te staan? Ligt u soms wakker 's nachts?
"Ik bevind me in een nieuwe fase en ik moet er door. Jawel, ik zal leergeld moeten betalen. Nu ik er alleen voor sta, voelen de zaken anders aan. Mijn broer stond in voor het deel productie. Daar moet ik me zien in te leven. In feite rust er nu ook meer druk op de hele organisatie omdat we gezien de recente overnames ook danig gegroeid zijn. Maar mijn vader blijft waar nodig aan mijn zijde staan, en zowat een jaar terug hebben we ook met Christophe Sauw een algemeen operationeel directeur aangetrokken met wie het bijzonder goed klikt. Of ik 's nachts wakker lig? Niet veel maar het is al gebeurd, ja."

Heeft u nooit gedacht: ik begin vanaf een wit blad met mijn eigen ondernemersverhaal? Dag familiebedrijf van mijn vader?
"Ik denk dat dat moeilijk geweest zou zijn. We zijn hier van kindsbeen af mee opgegroeid. Ons pad was dus deels al uitgestippeld. Natuurlijk heb je een andere keuzemogelijkheid. Na mijn studies TEW heb ik tijdelijk bij Unilin en Beaulieu gewerkt. Maar op mijn 26ste stapte ik zowat gelijktijdig met mijn broer bij Duvatex in, uit overtuiging. Nooit heb ik druk gevoeld dat het zo moest. Op mijn 24ste volgde ik op advies van mijn vader het opvolgingstraject bij Familio, een initiatief van Voka. Dat voelde goed en leerrijk aan. Ik ervaar het nog altijd als een privilege dat ik dit kan doen en dat ik de familietraditie verder mag zetten, met mijn eigen kijk op de zaken waar ik de ruimte krijg om met mijn eigen touch uit te pakken in een gezond bedrijf."

Wat is ondernemen voor u?
"Ondernemen is, laten we wel wezen, veel ballen tegelijk in de hoogte houden. Of ik alles weet? Dat hoor je mij vooral niet zeggen. Ik leer elke dag bij en dat maakt het net zo boeiend. Telkens moet je de vraag stellen: waar liggen de prioriteiten? Er is momenteel veel verandering aan de gang in het bedrijf: nieuwe producten, nieuwe mensen, integratie van ons nieuwe Limburgse bedrijf Acro Bedding. Als CEO moet ik ook toezien op de financiën, en ook dat is nog altijd een leerproces dat veel inzicht vergt. Finaal is er uiteraard ook het uitstippelen van de strategie en dat kan ik nog altijd doen in samenspraak met mijn vader. Ik denk dat het bewaken van de visie over waar het met het bedrijf naartoe moet, altijd een prioriteit moet zijn. U zal ook wel weten dat er in de schoot van een gemiddelde kmo elke dag zaken moeten gebeuren. Het gevaar bestaat dan dat er te weinig oog is voor de langere termijn. Die fout wil ik niet maken.

Vandaag beschouw ik het als één van mijn favoriete bezigheden om ook na te denken over innovatie. Met ons Limburgs zusterbedrijf ABZ staan we erg sterk in de niche van babymatrassen. In die markt gingen we vroeger uit van een eenvoudig concept: welke grondstoffen hebben we in huis en hoe gaan we daar een goed product van maken? Nu benaderen we dat hele proces anders en stellen we ons de vraag: wat wil de consument en hoe kunnen wij daar optimaal op inspelen? Dat is toch wel een andere benadering. We maken nu minder verschillende soorten babymatrassen, maar het aanbod werd op alle vlakken opgewaardeerd. In Nederland waren we al incontournabel, in eigen land zien we nog veel groeimogelijkheden met onze nieuwe merknaam ZZZOO. Heb je hem? ZZZOO veilig kan een baby slapen."

Lees hier het complete interview.

Publicatiedatum: