Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Onzekerheid drukt op de retail

De directe invloed van importheffingen tussen de VS en Europa is beperkt, maar ondernemers in retail en leisure kunnen indirect getroffen worden. Amerikaanse heffingen op Chinese producten verhogen het risico van dumping op de Europese markt. Een dalende dollar beïnvloedt export en import van producten en reizen tussen VS en Nederland. Economische groei neemt af door afkoeling van de wereldhandel. Consumenten stellen mogelijk grote uitgaven uit. Dat concludeert ABN AMRO.

© Lornet | Dreamstime

Ondanks de ingelaste pauze van 90 dagen, blijft het universele tarief van 10 procent van kracht op alle goederen die de VS importeren, net als de afzonderlijke tarieven van 25 procent voor staal en aluminium en auto's en auto-onderdelen. Het directe effect op de Nederlandse retailers van deze Amerikaanse importheffingen is beperkt. Consumptiegoederen als kleding en meubels maken slechts een klein deel uit van de totale export van Nederland naar de VS, die ruim 38 miljard euro in 2024 bedroeg. Retailondernemers die deze producten naar de VS exporteren, kunnen de importheffingen van 10 procent gaan merken.

Vice versa heeft de EU ook een 90 dagen pauze ingesteld voor de tegenheffingen op Amerikaanse producten. Mochten deze Europese importheffingen alsnog in werking treden, dan zijn ze van beperkte invloed op de Nederlandse retailers. Hoewel we niet exact weten hoeveel Nederland aan retailproducten importeert uit de VS, blijkt uit data van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) wel duidelijk dat het merendeel van de bijna 60 miljard euro aan importgoederen in 2024 bestaat uit andere producten, zoals ruwe aardolie, aardgas en medische instrumenten en apparaten. Het aandeel retailproducten is dus zeer klein.

© CBS (2022), bewerkingen door ABN AMRO
Nederland importeerde 1,6 miljard euro aan meubelen uit China. Dit is 2,5% van alle producten die geïmporteerd werden uit China.

Vrees voor dumping Chinese producten op de Europese markt
Door de zeer hoge Amerikaanse importheffingen op Chinese producten van 145 procent, vrezen Europese beleidsmakers en ondernemers dat zeer laaggeprijsde Chinese producten de Europese markt zullen overspoelen. Dumping, zoals dit genoemd wordt, kan de marktdynamiek verstoren. Consumentelektronica is (tijdelijk) vrijgesteld van importheffingen. De kans op dumping van deze producten op de Europese markt verkleint daarmee. De vrijstelling is bedoeld om Amerikaanse bedrijven zoals Apple, die veel van hun productie in China hebben, te ontzien. Deze vrijstelling beperkt daarnaast prijsstijgingen voor de Amerikaanse consument.

Recente Chinese exportcijfers wijzen nog niet op dumping op de Europese markt, maar dit kan snel veranderen laat het Economisch Bureau van ABN AMRO weten. Detail- en groothandelaren die artikelen zoals speelgoed of kleding uit China importeren, kunnen baat hebben bij dumping; ze kunnen immers tegen lagere prijzen hun producten inkopen. Nederlandse retailers importeren relatief veel uit China. Vooral elektronica, zoals modems en computers, worden relatief veel aangekocht: samen goed voor bijna 21 procent van de totale import. Maar ook kleding (5,5 procent) en meubels (2,5 procent) komen vaak uit China. Deze producten zijn populair vanwege hun lage prijzen.

Tegelijk kan prijsdumping nadelig zijn voor detail- en groothandelaren die zelf tevens consumentenproducten produceren (verticale integratie). Voorbeelden zijn Rituals of SuitSupply, die hun eigen producten fabriceren en deze via hun eigen winkels of onlineplatforms verkopen. Of HEMA, dat een breed assortiment aanbiedt van eigen merkproducten via een traditionele winkelformule. Als producent kunnen dergelijke ondernemingen moeite hebben om te blijven concurreren met laaggeprijsde Chinese producten, zoals dat overigens voor alle 'zuivere' productiebedrijven geldt. We zagen dit eerder al bij elektrische auto's (EV's) waar een Chinese exportgolf tot forse prijsdruk in Europa leidde. Dat was gunstig voor consumenten, maar ondermijnend voor Europese autoproducenten. EU-beleidsmakers zijn zich bewust van deze risico's, bereiden mogelijke maatregelen voor en zijn hierover in gesprek met Beijing.

Wat doet onzekerheid met de Nederlandse consument?
Indirect kan alle onzekerheid in de wereld ook leiden tot voorzichtige consumenten, ondanks de buffers die zij hebben opgebouwd. De koopkracht van veel Nederlanders is het afgelopen jaar flink verbeterd door loonsverhogingen en een lagere inflatie. Daarnaast hebben huishoudens in 2024 maar liefst 24 miljard euro gespaard tot een totaal banktegoed van 600 miljard euro. Aan de andere kant blijft de consument voorzichtig, wat terug te zien is in het lage en zelfs dalende consumentenvertrouwen in de afgelopen maanden, tot -37 in april. Hoogstwaarschijnlijk spelen geopolitieke onzekerheden hierin een rol.

In tijden van onzekerheid zijn consumenten geneigd niet-noodzakelijke aankopen uit te stellen, vaker te kiezen voor huismerken en discounters en grote uitgaven aan bijvoorbeeld reizen of een verbouwing te heroverwegen. Consumenten zijn minder geneigd impulsaankopen te doen; ze wachten liever even af. Daarnaast kan meer behoefte ontstaan aan zekerheid in reizen en vrije tijd. Mensen gaan dan later hun vakantie boeken, zeker bij geopolitieke onrust. Daarmee winnen korte, meer lokale uitstapjes het van verre reizen.

Onzekerheid ondernemer en alternatieve bedrijfsstrategieën
Alle geopolitieke onzekerheden kunnen voor ondernemers reden zijn om maatregelen te nemen. Zo kunnen ze uit vrees voor nog hogere importheffingen of vertragingen in de levering extra voorraad aanleggen. Tijdelijk extra inkopen vraagt uiteraard wel om beschikbare opslagruimte, cashflow en een stukje risicoacceptatie. Sommige producten zijn bovendien lastig om vooruit in te kopen, zoals mode en versproducten.

Onzekerheid rondom leveringen kan er daarnaast voor zorgen dat retailers liever kiezen voor een iets duurdere maar stabiele leverancier in plaats van partijen die het goedkoopst zijn. Detailhandelaren kunnen ook meerdere leveranciers kiezen voor dezelfde producten. Hierdoor verkleinen ze de negatieve gevolgen bij een daadwerkelijke leveringsonderbreking.

Zoals aangegeven, heeft een deel van de retailers ook eigen productie in huis. Als reactie op de geopolitieke ontwikkelingen zouden ze kunnen inzetten op 'reshoring' en 'friendshoring', waarbij ze de productie dichterbij huis of in 'veilige landen' onderbrengen. Dit geeft hogere kosten, maar vermindert de afhankelijkheid op langere termijn.

Vooralsnog lijken Nederlandse retailers nog niet op grote schaal op andere bedrijfsstrategieën in te zetten, blijkt uit de Conjunctuurenquête van het CBS gemeten begin maart 2025. Bijna de helft van de ondernemers zegt de bedrijfsstrategie niet aan te passen of dit niet van plan te zijn en rond een derde geeft aan alleen binnenlandse activiteiten te hebben. Reshoring en friendshoring vindt opgeteld bij 4,3 procent van de detailhandelaren en 1,5 procent bij autohandelaren plaats. Verandering van landen waar goederen, zoals grondstoffen, vandaan worden gehaald of van landen waar producten naar toe gaan, geldt voor bijna 6 procent van de ondervraagde ondernemers. Met betrekking tot het aanleggen van extra voorraad tenslotte, geldt dit voor 4 procent van de detailhandelaren en ruim 2 procent van de autohandelaren.

Bron: ABN AMRO

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer