Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren scoren wel

Meubelzaken en woninginrichting weten ook in maart niet te plussen

De detailhandel heeft in maart 3,4 procent meer omgezet dan in maart 2024, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,0 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 4,4 procent en de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) met 1,5 procent. Online is 7,0 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 1,8 procent hoger dan in maart 2024.



Omzet non-food ruim 4 procent hoger
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in maart 2025 met 4,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,2 procent hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in maart 3,3% meer omgezet dan in maart 2024. Ook de zaken in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatieartikelen, de drogisterijen en de kledingwinkels hebben ook meer omgezet.

Daarentegen hebben de winkels in meubels en woninginrichting in maart 0,8% minder omgezet, net zoals de winkels in consumentenelektronica.



Online 7 procent meer omgezet
De onlineomzet was in maart 7,0 procent hoger dan in maart 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,8 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 2,9 procent hoger.

De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de winkels in de kledingwinkels lag in maart 2025 hoger dan in maart 2024. De onlineomzet van de winkels in consumentenelektronica was lager dan een jaar eerder.

Publicatiedatum: