Primark, dat staat voor mode-, woon- en beautyproducten, heeft in de eerste helft van zijn boekjaar een omzetgroei van 1 procent gerealiseerd, ondanks tegenvallende resultaten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De groei werd met name gestimuleerd door winkeluitbreidingen in de Verenigde Staten en Centraal- en Oost-Europa, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van moederbedrijf Associated British Foods (ABF).
In Centraal- en Oost-Europa steeg de omzet met 21 procent, vooral door de opening van nieuwe winkels. In de Verenigde Staten bedroeg de groei 17 procent. Ook Zuid-Europa deed het goed: Spanje en Portugal noteerden een stijging van 8 procent, ondanks verstoringen door overstromingen in Valencia. In Frankrijk en Italië was de groei 4 procent. In Noord-Europa – waaronder Nederland – leidde een herstructureringsstrategie tot een omzetgroei van 2,4 procent.
Daarentegen daalde de omzet in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met 4 procent. Volgens Primark kwam dit door terughoudend consumentengedrag en een zwakke herfstverkoop als gevolg van milde weersomstandigheden. Het marktaandeel in deze regio's daalde licht van 6,9 naar 6,7 procent.
De like-for-like omzet daalde met 2,5 procent, wat werd gecompenseerd door een stijging van de aangepaste operationele winst met 8 procent. De operationele marge verbeterde naar 12,1 procent, mede dankzij gunstige wisselkoersen, efficiënt inkoopbeheer en gecontroleerde kortingen.
Primark verwacht in de tweede helft van het jaar impact van nieuwe Amerikaanse importheffingen, maar houdt vast aan de eerder afgegeven jaarprognose. Voor heel 2025 mikt het bedrijf op een lage enkelcijferige omzetgroei, grotendeels aangedreven door verdere winkeluitbreiding in de VS en Europa. De operationele winstmarge zal naar verwachting vergelijkbaar blijven met die van vorig jaar, ondanks een licht dalende marge ten opzichte van de sterke eerste helft.
Meer informatie:
Primark
www.primark.com