Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Primark boekt wereldwijde omzetgroei dankzij uitbreiding in Europa en de VS

Primark, dat staat voor mode-, woon- en beautyproducten, heeft in de eerste helft van zijn boekjaar een omzetgroei van 1 procent gerealiseerd, ondanks tegenvallende resultaten in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De groei werd met name gestimuleerd door winkeluitbreidingen in de Verenigde Staten en Centraal- en Oost-Europa, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van moederbedrijf Associated British Foods (ABF).



In Centraal- en Oost-Europa steeg de omzet met 21 procent, vooral door de opening van nieuwe winkels. In de Verenigde Staten bedroeg de groei 17 procent. Ook Zuid-Europa deed het goed: Spanje en Portugal noteerden een stijging van 8 procent, ondanks verstoringen door overstromingen in Valencia. In Frankrijk en Italië was de groei 4 procent. In Noord-Europa – waaronder Nederland – leidde een herstructureringsstrategie tot een omzetgroei van 2,4 procent.

Daarentegen daalde de omzet in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met 4 procent. Volgens Primark kwam dit door terughoudend consumentengedrag en een zwakke herfstverkoop als gevolg van milde weersomstandigheden. Het marktaandeel in deze regio's daalde licht van 6,9 naar 6,7 procent.

De like-for-like omzet daalde met 2,5 procent, wat werd gecompenseerd door een stijging van de aangepaste operationele winst met 8 procent. De operationele marge verbeterde naar 12,1 procent, mede dankzij gunstige wisselkoersen, efficiënt inkoopbeheer en gecontroleerde kortingen.

Primark verwacht in de tweede helft van het jaar impact van nieuwe Amerikaanse importheffingen, maar houdt vast aan de eerder afgegeven jaarprognose. Voor heel 2025 mikt het bedrijf op een lage enkelcijferige omzetgroei, grotendeels aangedreven door verdere winkeluitbreiding in de VS en Europa. De operationele winstmarge zal naar verwachting vergelijkbaar blijven met die van vorig jaar, ondanks een licht dalende marge ten opzichte van de sterke eerste helft.

Meer informatie:
Primark
www.primark.com

Publicatiedatum: