Volgens maritiem adviesbureau Drewry zal het wereldwijde containerhavenvolume in 2025 naar verwachting met 1% dalen als gevolg van het aangescherpte Amerikaanse handelsbeleid. Het zou pas de derde keer zijn sinds 1979 dat de vraag naar containervervoer wereldwijd afneemt. Eerdere dalingen vonden plaats tijdens de financiële crisis van 2009 en bij de uitbraak van de coronapandemie in 2020.
De Verenigde Staten hebben onder het beleid van president Trump nieuwe importtarieven ingesteld, waaronder een algemene heffing van 10% op producten uit de meeste landen en 145% op goederen uit China. China en andere getroffen landen hebben met eigen tarieven gereageerd. Drewry verwacht dat de Amerikaanse import uit China hierdoor met 40% kan terugvallen.
Hoewel verplaatsing van productie naar andere landen een deel van de terugval kan opvangen, blijft de verwachting dat de Amerikaanse import uit China fors daalt. Tegelijkertijd zou de invoer uit andere landen mogelijk met 15% kunnen stijgen.
Economen waarschuwen dat het Amerikaanse handelsbeleid de kans op een recessie vergroot, met mondiale gevolgen. Het Internationaal Monetair Fonds voorspelde eerder deze week al een wereldwijde groeivertraging door de hoge tarieven.
De gevolgen zijn inmiddels zichtbaar. De Duitse containervervoerder Hapag-Lloyd meldde dat klanten 30% van hun zendingen vanuit China naar de VS hebben geannuleerd. De National Retail Federation verwacht een daling van minstens 20% in de gecontaineriseerde import naar de VS in de tweede helft van 2025. Ook de haven van Los Angeles, de drukste van de Verenigde Staten, waarschuwt dat de volumes al in mei kunnen teruglopen.
Bron: Marketscreener