Bij de oriëntatie op nieuwe raambekleding zoekt de consument vaak naar raambekleding in een bepaalde kleur. Welke kleuren raamdecoratie zijn het meest populair? En welke kleuren hebben een sterk groeipotentieel in het komende jaar? Uit de Raambekleding Marktmonitor 2025 blijkt dat de kleur zwart een substantieel deel van de markt vertegenwoordigt, maar dat dit het komende jaar zal gaan afnemen. Beige en bruin hebben momenteel nog een bescheiden marktaandeel, maar zullen komend jaar sterk in populariteit toenemen.
Waarom big data de nieuwe trendsetter is
Als het gaat om de kleurentrends van raambekleding voor het komende jaar, zijn we lange tijd afhankelijk geweest van trendwatchers die hun voorspellingen baseren op indrukken van beurzen en gesprekken met producenten. Maar hoe objectief zijn deze voorspellingen eigenlijk? Vaak blijken ze meer een echo van de belangen van producenten en handelaren dan een weerspiegeling van wat consumenten écht willen. Gelukkig is er een nieuw, veel betrouwbaarder kompas: big data analyse.
Weg met de wensdroom, op naar de werkelijkheid
Trendwatchers bezoeken internationale beurzen, praten met insiders uit de industrie en formuleren op basis daarvan hun 'vooruitblik'. Maar wie goed kijkt, ziet dat deze voorspellingen vaak naadloos aansluiten bij het aanbod dat producenten willen verkopen, in plaats van bij de voorkeuren van consumenten. In feite wordt de markt voorbereid op trends die al door de industrie zijn voorgekookt.
Intelligente extrapolatie van big data daarentegen is gebaseerd op harde feiten. Denk aan miljoenen zoekopdrachten. Algoritmes kunnen daaruit patronen distilleren die feilloos laten zien welke kleuren daadwerkelijk aan terrein winnen. Door gebruik te maken van big data krijgen we niet slechts een glimp van wat er zou kunnen komen, maar een onderbouwde blik op wat werkelijk gaande is. Geen voorspelling op basis van gevoel of commerciële belangen, maar inzicht gestoeld op miljoenen individuele keuzes van consumenten zelf. De kleurentrends van raambekleding voor het komende jaar? Die hoeven we niet langer te raden of af te wachten tot na de volgende designbeurs. De toekomst wordt zichtbaar in de data – en die liegt niet.
Marktverhoudingen kleuren in relatie tot raambekleding
De Raambekleding Marktmonitor 2025 behandelt naast alle specifieke soorten raambekleding (zoals gordijnen, rolgordijnen, horren, vouwgordijnen of shutters) ook de complete markt van raambekleding. In dit artikel kijken we naar de marktverhoudingen en ontwikkelingen van kleuren van de complete raambekleding markt voor binnenshuis. Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal kleuren onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de kleur als zoekterm voorkomt in relatie tot raambekleding. In dit artikel behandelen we alleen de meest voorkomende kleuren. In het onderzoeksrapport wordt een completer overzicht getoond.
Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.
De kleur met het meeste zoekvolume is zwart. In de afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 45.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term "zwart" in de zoekopdracht in relatie tot raambekleding. Wit behaalde per maand gemiddeld ruim 15.800 zoekopdrachten. De meest gezochte kleuren verschillen sterk per type raambekleding en per materiaalsoort. Daarom toont het onderzoeksrapport tevens per type raambekleding de kleurentrends. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.
Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.
43 Procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op zwart. Op de tweede plaats staat wit met een aandeel van 15 procent in het zoekvolume. De nummer drie is groen, welke zes procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.
Ontwikkeling populariteit kleuren in relatie tot raambekleding
Onderstaand figuur toont de voortschrijdende procentuele jaarmutatie van het aantal zoekopdrachten van de tien belangrijkste kleuren. Een lijn boven de x-as van 0% betekent een groei van het zoekvolume in het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Een stijgende lijn betekent een toenemende groei (of minder sterke daling) van het zoekvolume van het afgelopen jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Indien een lijn zich boven de dikke rode lijn van het totaal bevindt, dan duidt dit op een boven gemiddelde groei.
Voortschrijdende procentuele jaarmutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten.
Uit het figuur blijkt dat de groei van het aantal zoekopdrachten naar raambekleding van een specifieke kleur in grote lijnen een gelijke trend doormaakt ten opzichte van het totaal aan raambekleding gerelateerde zoekopdrachten. De kleur met een structureel boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume is de kleur beige. De kleuren zwart, grijs en goud kennen een structureel beneden gemiddelde ontwikkeling.
Prognose kleurentrends raambekleding komend jaar
Onderstaand figuur geeft de posities weer van de meest gezochte kleuren raambekleding aan het eind van het jaar 2024. De grootte van het bolletje van een kleur geeft de relatieve omvang weer van de desbetreffende kleur in het online zoekverkeer naar raambekleding. Hoe meer een kleur bovenin het figuur staat afgebeeld, des de sterker de relatieve groei van het zoekvolume was in het jaar 2024 (ten opzichte van de andere kleuren). Hoe meer een kleur rechts in het figuur staat, des te positiever de relatieve groeiontwikkeling is van de kleur. Rechts van de y-as duidt op een relatief versnellende groei, links van de y-as betekent een relatief afnemende groei. Kortom, hoe groter het bolletje en des te meer rechts bovenin in het figuur, des te populairder de kleur aan het worden is binnen de productgroep raambekleding. Het figuur toont in feite de kleurtrends van raambekleding voor het komende jaar, gebaseerd op de ontwikkelingen van de afgelopen paar jaar.
Met name de kleuren beige en bruin hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze kleuren relatief sterk van de onderscheiden kleuren. Maar ook voor de kleuren rood, paars, wit, oranje, taupe en roze zijn de verwachtingen positief. Zwarte raamdecoratie (de grootste bol in het figuur) wordt nog altijd het meest gezocht, maar de relatieve groei is voor deze kleur behoorlijk negatief. Uitgebreidere informatie tref je in de Raambekleding Marktmonitor 2025.
Bron: Raambekleding Marktmonitor 2025
Meer informatie:
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl