Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
CEO Martijn Lutgerink blikt uitgebreid terug én vooruit

De Eekhoorn Dutch Furniture richt pijlen op internationale groei

Hoe heeft het familiebedrijf De Eekhoorn Dutch Furniture de eerste maanden van 2025 ervaren? Wat zijn de ambities voor de rest van het jaar? En hoe speelt het bedrijf in op veranderende consumentenvoorkeuren en internationale ontwikkelingen? CEO Martijn Lutgerink blikt in gesprek met Wonen360 uitgebreid terug én vooruit.

De eerste drie maanden van 2025 stonden volgens Lutgerink in het teken van optimisme, ondanks wereldwijde onzekerheden. "Ook wij zien uiteraard dat het eerste kwartaal van 2025 bol staat van geopolitieke uitdagingen. Helaas kunnen we die niet veranderen en is onzekerheid nooit bevorderlijk voor het consumentenvertrouwen. De inflatie zit nog ruim boven de 3% en wij verwachten dat de consument kritisch blijft wat betreft zijn uitgaven", aldus de CEO.


Martijn Lutgerink, de CEO van De Eekhoorn.

Toch was het begin van het jaar bemoedigend. De positieve vibe op de beurs Maison & Objet in Parijs in januari werkte aanstekelijk. "We merkten een goede koopbereidheid bij onze klanten, mede dankzij de positieve reacties op onze nieuwe strategie en collectie." Ook de eigen huisshow in maart bevestigde dat beeld. "Met een goede opkomst zijn wij in staat geweest een goede distributie te krijgen van de nieuwe collectie. Onze nieuwe strategie, waarin het verdienmodel van onze partners centraal staat, werpt zijn vruchten af."

Volop plannen
Met het oog op de toekomst heeft De Eekhoorn duidelijke doelen. "Ook in 2025 zetten we in op internationale groei. We houden vast aan onze sterke omnichannelstrategie met een goed verdienmodel voor onze partners", vertelt Lutgerink. Een belangrijke speerpunt blijft de doorontwikkeling van het merk WOOOD, dat in juni opnieuw centraal staat tijdens een huisshow in Hoorn.

Tijdens deze show – van 2 tot en met 6 juni – wordt niet alleen een reeks nieuwe producten gepresenteerd, maar ook de langverwachte uitrol van de WOOOD merkstrategie voor de tweede helft van het jaar. "Zonder alles te verklappen kan ik vast zeggen dat we ook ons TABLO tafelconcept verder versterken met nog meer keuze, waarbij we vasthouden aan de levertijd van 5 weken."

Ook de eigen productiecapaciteit krijgt meer nadruk. "Niet iedereen weet dat wij in Zwaagdijk-Oost een eigen fabriek hebben waar we houten kasten en tafels produceren. Al het hout dat wij gebruiken is FSC-gecertificeerd. De nieuwe producten krijgen dan ook het label 'Made in Holland', met duurzaamheid als duidelijke rode draad."

Consumentenvoorkeuren
Volgens Lutgerink wordt de consument kritischer dan ooit. "We verwachten dat de consument producten aanschaft met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Vernieuwing is daarbij essentieel – iets waar we elk seizoen op inzetten."

Een belangrijke trend waar De Eekhoorn op inspeelt is duurzaamheid. "Niet alleen door regelgeving, maar ook door de toenemende bewustwording van consumenten en partners. Dankzij onze eigen houtproductie kunnen we hier uitstekend op inspelen."

West-Friese roots
Hoewel De Eekhoorn zich ontwikkelt tot een internationale speler, blijven de wortels stevig in West-Friese bodem verankerd. "We zijn altijd een West-Fries bedrijf geweest dat internationaal opereert, maar willen nu echt een internationaal opererend bedrijf zijn dat zijn oorsprong vindt in West-Friesland."

De balans tussen groei en behoud van kernwaarden is daarbij cruciaal. "De ondernemersgeest van de familie De Smit heeft ons gebracht waar we nu staan. Die houden we erin: korte lijnen, nuchterheid en snel schakelen. Tegelijkertijd moeten we mee met de veranderende wereld. Dat vraagt om productiviteit, een duidelijke strategie, transparante communicatie en het juiste team. Ik ben trots op al onze medewerkers dat ze zo goed met verandering omgaan!"

Koers blijft vast
Tot slot merkt ook De Eekhoorn de gevolgen van veranderende internationale handelsregels. "De internationale handel is zo met elkaar verweven dat strengere importheffingen altijd een effect hebben, zelfs als je niet naar Amerika exporteert." Toch blijft het bedrijf vertrouwen op de gekozen koers: "Daar geloven wij in en die gaat ervoor zorgen dat we een goed 2025 zullen hebben."

Meer informatie:
De Eekhoorn Dutch Furniture
Hoofdkantoor, Experience Center & DC
Jan Tinbergenweg 1
1689 ZV Hoorn
[email protected]
www.deeekhoorn.com