Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoogleraar en podcastmaker Kitty Koelemeijer:

'Waar zit de kracht van fysieke winkels?'

Het verdienmodel van fysieke winkels staat onder druk. "Het monopolie van de winkelstraat als zoekmachine is verleden tijd", stelt hoogleraar en podcastmaker Kitty Koelemeijer. Hoewel een goede locatie nog steeds zorgt voor bezoekers, dwingt online transparantie retailers om hun prijzen concurrerend te houden. Dit maakt het steeds moeilijker om enkel door verkoop van producten winst te maken, terwijl kosten blijven stijgen. Toch zijn er fysieke winkels die wél succesvol blijven. Waar ligt hun kracht?


Hoogleraar Kitty Koelemeijer.

Vier sleutelfactoren
voor succesvolle fysieke winkels Volgens Koelemeijer schuilt de kracht van fysieke winkels in vier essentiële elementen:

  1. Een zorgvuldig samengesteld assortiment – Winkels die een unieke of onderscheidende selectie aanbieden, kunnen zich onderscheiden van de concurrentie.
  2. Beleving – "Voorlopig is de fysieke winkel de enige plek waar zintuiglijke stimuli zien, horen, voelen, ruiken en proeven samengaan met sociaal contact." Dit biedt een meerwaarde die online winkels niet kunnen evenaren.
  3. Advisering en aanvullende dienstverlening – Klanten profiteren van deskundig advies en extra diensten, waardoor ze betere en soms zelfs gedurfdere keuzes maken.
  4. Gemak – Winkels profiteren van hun nabijheid, parkeergelegenheid en de mogelijkheid om producten direct mee te nemen, vooral voor vergeten of spoedig benodigde artikelen.

Efficiëntie en toegevoegde waarde als succesfactoren
Hoewel deze elementen van groot belang zijn, is het lastig om hier direct een prijskaartje aan te hangen. "Klanten betalen niet of nauwelijks voor beleving", benadrukt Koelemeijer. Ook zijn ze niet bereid extra te betalen, omdat een kleine winkel hogere inkoopprijzen heeft dan een grote keten. Hierdoor moeten fysieke retailers hun bedrijfsvoering efficiënt inrichten en slim inspelen op de wensen van de klant.

Voorbeelden van succesvolle retailers tonen hoe verschillende strategieën kunnen leiden tot succes. "Kruidvat maakt optimaal gebruik van de kracht van de fysieke winkel in combinatie met efficiëntie." Aan de andere kant kiest Hans Geels van Dille & Kamille voor een onderscheidend, purpose-driven assortiment, terwijl hij scherp let op prijzen en kostenbeheersing.

De noodzaak tot voortdurende innovatie
Koelemeijer benadrukt dat fysieke winkels hun toegevoegde waarde continu moeten versterken. Door een combinatie van een sterk assortiment, beleving, dienstverlening en gemak, in combinatie met een efficiënte bedrijfsvoering, kunnen retailers zich blijven onderscheiden in een competitieve markt. "Het is essentieel dat fysieke winkels voortdurend werken aan het versterken van hun toegevoegde waarde", concludeert ze.



Bron: Kitty Koelemeijer

Publicatiedatum: