Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Woonaccessoires, keukenapparatuur, kunst, tafelzeil en meer...

Dit was de voorjaarseditie van de Retailbeurs bij Trade Mart Utrecht

De afgelopen drie dagen stond het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in het teken van de Retailbeurs bij Trade Mart Utrecht. Al meer dan vijftig jaar is dit een belangrijke ontmoetingsplek voor retailers en leveranciers. De beurs biedt een uitgebreid overzicht van trends en producten in diverse sectoren, van interieur tot mode. Tijdens de voorjaarseditie, die van zondag 9 tot en met dinsdag 11 maart plaatsvond, waren er naast gevestigde namen ook nieuwe merken te ontdekken, zoals Leah's Home, Koqi en Profino.



Ochtendje relaxen met RiD
Naast de nieuwe namen waren er ook genoeg bekende gezichten. Een daarvan is Michiel Westerhuijs van RiD. Hij is enthousiast over de Retailbeurs. "Het fijne is dat ik in drie dagen meer dan de helft van mijn klanten kan spreken. Als ik deze bedrijven allemaal los zou bezoeken, dan kost het me maanden. Het is echt relatiemanagement. En er zit overlap in de klanten van de exposanten, dat versterkt elkaar."

In totaal zou Michiel een assortiment van zo'n 5000 artikelen kunnen laten zien in Utrecht, maar daar is uiteraard niet de ruimte voor, dus is er een selectie gemaakt. Zo wordt het label Jacob Jensen extra in het zonnetje gezet. "De nieuwe collectie is ontworpen om een relaxte ochtend te kunnen hebben. Elk product bevat een subtiel verrassend element. Zo glijdt de slede van de toaster automatisch en geruisloos naar beneden en weer omhoog, terwijl het display op beweging reageert zonder fysieke aanraking."


Het team van RiD, met links Michiel Westerhuijs.

Vijn Brands' kleurenbom
Ook Devlin Vijn en Désirée Hagebeuk van Vijn Brands waren terug te vinden op de beursvloer. Voor het tweede jaar op rij nemen ze deel aan de Retailbeurs. Devlin is onder andere distributeur van ASA Selection. In Utrecht werd de nieuwe collectie Joy getoond, die in één woord is samen te vatten: kleur. "De collectie werkt echt als een magneet op de beurs. Ook in Parijs hebben we er erg positieve reacties op gekregen." Joy is verkrijgbaar in vier kleuren. Onder andere vaasjes, borden, mokken en kommetjes maken deel uit van de collectie.


De kleurrijke collectie Joy van ASA Selection.

Tevens is de aandacht gevestigd op de vazen binnen het assortiment van ASA Selection. Collectie Loopy, verkrijgbaar in zes kleuren, is hier een mooi voorbeeld van. "We verwachten veel van deze lijn," legt Devlin uit. "Zoals vrijwel alles uit het aanbod van ASA Selection, is ook Loopy met de hand gemaakt." De vazencollectie is te verkrijgen in twee kleuren en vijf formaten, van bloemenvaas tot plantenpot.


Devlin Vijn en Désirée Hagebeuk van Vijn Brands met de Loopy-vazen.

Leder left-overs van Finesse Deco Partners
Voor (afwasbaar) tafelzeil en placemats moest je bij Finesse Deco Partners zijn. Voor de Belgische fabrikant is de Retailbeurs een uitgelezen kans om de bezoekers de nieuwe producten te tonen. "We maken mooie stappen in Nederland. Onze showroom hier draagt daaraan bij," zegt Jan De Cuyper.

Zijn collega Mark van Maanen, die sinds eind vorig jaar het Nederlandse team kwam versterken, licht de Skinnatur-collectie uit. "We maken leder 'left-overs'. Dit betekent dat we bij de verwerking van leer voor andere producten de restjes verzamelen en verwerken tot onze placemats." Skinnatur bestaat uit 80% gerecycled leer en 20% rubber van natuurlijke oorsprong. De collectie is beschikbaar in een hedendaags kleurenpalet en in drie luxueuze formaten. Ontdek het volledige gamma van placemats, onderzetters en servetringen.


Jan De Cuyper en Mark van Maanen van Finesse Deco Partners.

Epoxy-lekkernijen bij Ruud Wüstefeld
Zelfs de kunstliefhebber kon zijn hart ophalen. Ruud Wüstefeld nam een deel van zijn kunstwerken mee naar de Retailbeurs. "Ik creëer onder andere kunstwerken die de essentie van waterspiegelingen vastleggen met epoxyhars en gips. Mijn werken weerspiegelen de vloeiende bewegingen en levendige kleuren van het water," legt hij uit. Ruud is een kunstenaar die zich laat inspireren door de altijd veranderende schoonheid van water. Als inwoner van Loosdrecht, omringd door een aantal plassen, heeft hij een bijzondere band met water.


Kunstenaar Ruud Wüstefeld.

Daarnaast maakt hij graag uitstapjes met epoxy, zoals naar Guilty Pleasure Art, dat hij ook tentoonstelde op het event. Zijn tafel ligt vol met lekkernijen, al wordt het lastig om hiervan te snoepen. "Alles is met de hand gemaakt, zo ook de collectie Guilty Pleasure Art. Laagje voor laagje heb ik de epoxy zorgvuldig gegoten. De ontwerpen zijn geschikt als cadeautje voor in een giftshop." Wel moet Ruud toegeven dat het maken van de collectie niet al te best was voor de lijn...


Guilty Pleasure Art.

Zwart goud van Fast2Market
En wat mocht er tenslotte niet ontbreken op de beursvloer? Een lekker bakje koffie! Daarvoor moest je bij Frank van Anken zijn. Hij is met Fast2Market exclusief distributeur van Tostini, een echt familiebedrijf uit Teggiano. Voor de derde keer laat hij bezoekers de Italiaanse koffie ervaren. "Koffie moet je proeven. Hier op de beurs krijg ik de mogelijkheid om mensen kennis te laten maken met de producten en interactie aan te gaan met bezoekers. Dat is top!"


Frank van Anken van Fast2Market.

En nog veel meer...
Naast de koffie van Tostini kon er nog veel geproefd worden. Op de etage Kitchen & Design was topkok Sharon de Miranda bijvoorbeeld aanwezig voor demonstraties. Tevens bood de Retailbeurs ook een uitgebreid programma aan activiteiten. Een huiskamertheater bood een informele setting om in contact te komen met experts en om meer te leren over de geschiedenis van de Trade Mart.

De Najaarseditie van de Retailbeurs kan ook al in de agenda: 14 t/m 16 september 2025.


Topkok Sharon de Miranda.

Meer informatie:
Trade Mart Utrecht | Retailbeurs
Jaarbeursplein
Postbus 8500
3503 RM Utrecht
www.jaarbeurs.nl

Bezoekers
030 295 5911
[email protected]

Exposanten
030 295 2999
[email protected]