Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Debby Bos-Smits en Joyce Smits tijdens Retailbeurs Utrecht

"De komende editie is het einde van een tijdperk, maar ook het begin van iets nieuws"

De afgelopen drie dagen stond het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in het teken van de Retailbeurs bij Trade Mart Utrecht. Al meer dan vijftig jaar is dit een belangrijke ontmoetingsplek voor retailers en leveranciers. De beurs biedt een uitgebreid overzicht van trends en producten in diverse sectoren, van interieur tot mode. Tijdens de voorjaarseditie, die van zondag 9 tot en met dinsdag 11 maart plaatsvond, waren er naast gevestigde namen ook nieuwe merken te ontdekken, zoals Leah's Home, Koqi en Profino.

Gedurende de tweede dag van het driedaagse event spraken we Debby Bos-Smits en Joyce Smits, zussen en interim Brand & Content Managers van de Retailbeurs Utrecht. Tijdens de van oudsher drukste beursdag gaven ze ons een blik op de eerste helft van de beurs. Ook blikken ze alvast vooruit op de bijzondere najaarseditie.


Debby Bos-Smits en Joyce Smits van Trade Mart Utrecht.

Een drukke maandag dankzij het mooie weer
"Ondanks het goede weer hebben we zondagochtend de beurs goed kunnen aftrappen", begint Debby enthousiast. "Wel zagen we dat het iets rustiger was dan de eerste beursdag vorig jaar. Maar daartegenover staat dat de maandag weer drukker bezocht was. Een logisch gevolg van het zonnige weer in het weekend."

Joyce voegt toe: "Kwaliteit staat boven kwantiteit. We willen dat de bezoekers die er rondlopen ook daadwerkelijk kopen. En we weten dat dit het geval is. Daarom zijn de gesprekken die gevoerd worden een belangrijke graadmeter voor ons. En als ik nu om me heen kijk, zie ik ook overal mensen in gesprek. Dat is goed om te zien!"

Foto's: © Michiel Ton.

Vernieuwing in het vooruitzicht
Een belangrijke aankondiging is de najaarseditie van de Retailbeurs in september, die de laatste keer in de huidige vorm zal plaatsvinden. Na vele decennia gaat Trade Mart een andere koers varen. "We gaan in de komende jaren zullen het inkoopcentrum transformeren naar een dynamisch beursmodel, waarmee nog beter ingespeeld kan worden op de behoeften van de verschillende sectoren en klanten. Er komt een nieuw B2B-event voor Kitchen & Home, gericht op het midden-hoog segment.

De huidige vaste exposanten van Trade Mart Utrecht, die al jarenlang een belangrijke rol spelen binnen het inkoopcentrum, vormen de solide basis voor dit nieuwe event vertelt Debby. De veranderingen moeten ervoor zorgen dat Trade Mart en Jaarbeurs een waardevol platform blijft voor zowel exposanten als bezoekers, de retailbranche

Hoewel de precieze invulling van de nieuwe beurs nog niet volledig duidelijk is, wordt er op de achtergrond gewerkt aan een conceptmodel. "We zullen later dit jaar meer details delen, maar één ding is zeker: in 2026 zal de Retailbeurs er anders uitzien", legt Joyce uit.



Verandering betekent afscheid en vernieuwing
Deze veranderingen hebben natuurlijk impact op de deelnemers, maar over het algemeen worden de plannen positief ontvangen. Veel mensen zien in dat er iets moet veranderen om de beurs nog aantrekkelijker te maken. Daar gaan we vol op inzetten."

De aankomende editie in september zal een bijzondere worden: het einde van een tijdperk, maar ook het begin van iets nieuws. "We gaan dit moment aangrijpen om een nostalgische tour te maken", vertelt Joyce enthousiast. "We halen alle archieven door en gaan oude video's, foto's en verhalen uit de oude doos delen.



Nieuwe kansen en vertrouwde merken
Hoewel de opzet van de beurs verandert, zal het aanbod van merken niet minder divers zijn. Integendeel. "Er zal meer ruimte zijn voor nieuwe exposanten, en veel vertrouwde namen blijven uiteraard aanwezig op de beursvloer", zegt Debby. "Maar het zal allemaal net iets anders in elkaar zitten."

De Najaarseditie kan ook al in de agenda: 14 t/m 16 september 2025.



Meer informatie:
Trade Mart Utrecht | Retailbeurs
Jaarbeursplein
Postbus 8500
3503 RM Utrecht
www.jaarbeurs.nl

Bezoekers
030 295 5911
[email protected]

Exposanten
030 295 2999
[email protected]