Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Filip Van de Vyvere, commercieel directeur bij Confortluxe:

"Met onze twee merken dekken we nu de volledige meubelmarkt"

Na een jaar dat in het teken stond van het 60-jarig bestaan van Confortluxe in 2024, zet Confortluxe, dat een strategische fusie ondergaat, de stap naar een hoger marktsegment met zijn twee merken Confortluxe en Lievens. Filip Van de Vyvere, commercieel directeur, vertelt over deze transformatie en de vooruitzichten van de Groep voor 2025.

2024 was een bijzonder jaar voor Confortluxe. Hoe zou u het samenvatten?
Fvdv: 2024 was in meerdere opzichten een cruciaal jaar. Ten eerste vierden we in mei de 60e verjaardag van de Groep tijdens onze VIP Days in Oostende, België. Dit evenement stelde ons in staat om nieuwe klanten te bereiken die ons voorheen als een te laag niveau beschouwden. Het was ook het eerste volledige werkjaar van ons eengemaakte verkoopteam, een reorganisatie die in 2023 van start ging. Deze strategie is bijzonder succesvol gebleken: we hebben een echte synergie tussen onze merken waargenomen, waarbij klanten die al lang bij het ene merk horen op natuurlijke wijze overstappen naar het andere merk. We hebben ook ons distributienetwerk uitgebreid en ongeveer 50 nieuwe verkooppunten geopend, waarmee ons totale aantal verkooppunten in Frankrijk uitkomt op 1.350 en in België op 200.

Hoe bent u door deze als complex omschreven periode gekomen?
Fvdv.: De markt was inderdaad ingewikkeld, met een over het algemeen negatief gevoel bij onze klanten. Er waren echter enkele verschillen: de verkooppunten die zich konden vernieuwen en een sterke verkoopdynamiek konden handhaven, bleven het goed doen. Dankzij bevredigende volumes behaalden we een stijging in de omzet in 2024. Bovendien konden we dankzij onze succesvolle aanwezigheid op de beurs Esprit Meuble 2023 een aantal nieuwe assortimenten in onze winkels introduceren, die zeer goed werden ontvangen.

Hoe zou u de huidige Confortluxe Groep omschrijven?
Fvdv: We hebben net een belangrijke transformatie ondergaan met de fusie van Confortluxe en Europe, die op 1 januari 2025 inging. Deze herstructurering stelt ons in staat om onder twee afzonderlijke en complementaire merken te opereren: Confortluxe en Lievens. Terwijl een deel van de Aziatische productie van relaxfauteuils (voorheen Europe) behouden blijft, concentreert Confortluxe zich op de wereld van zitmeubelen met sofa's, fauteuils en poefs, terwijl Lievens tafels en stoelen ontwerpt. Via hen bestrijken we de hele meubelmarkt, van banken en tafels tot stoelen en beddengoed, om aan alle behoeften van een meubelwinkel te voldoen.

Wat zijn uw vooruitzichten voor 2025?
Fvdv: De fusie tussen Confortluxe en Europe is een belangrijk keerpunt. De producten van Europe maken nu deel uit van het Easy Confort en Euro Confort assortiment van Confortluxe. Deze vereenvoudiging brengt heel wat voordelen met zich mee: één internetsite, een intranet dat alle assortimenten samenbrengt en een gecentraliseerde facturatie. We blijven innoveren met de lancering van ongeveer 30 nieuwe modellen zitbanken bij Confortluxe en een grote collectie keramische en houten tafels bij Lievens. Deze nieuwe producten zullen worden gepresenteerd op onze VIP Days eind maart, een groot evenement dat ongeveer 250 klanten en inkoopgroepen zal samenbrengen op een tentoonstellingsterrein van 1300 m² in de buurt van Brugge.

Ziet u een positieve toekomst voor de Groep?
Fvdv: Ik ben resoluut optimistisch over de toekomst. We genieten van een positief momentum, met klanten die onze visie omarmen en producten die zeer succesvol blijken te zijn in de winkels. Voor 2025 is onze strategie gebaseerd op een geleidelijke verschuiving naar een hoger marktsegment, met name in ons assortiment stoelen en tafels, waar we streven naar een meer premium positionering met behoud van toegankelijke prijzen. Voor banken blijven we de huidige trends volgen, met hun organische, ronde vormen. Deze evolutie maakt deel uit van onze wens om ons te onderscheiden terwijl we trouw blijven aan onze basisprincipes.

Interview door Camille Borderie – magazine Habitat

Meer informatie:
Confortluxe
Menensesteenweg 40
BE-8940 Wervik
T +32 56 300 600
[email protected]
www.confortluxe.com


Publicatiedatum: