Een verhaal zó groot, dat er drie locaties nodig zijn om het te vertellen. Om het werk van pionier Magdalena Abakanowicz (1930-2017) dit voorjaar te ontdekken, worden bezoekers uitgenodigd om in de trein of bus te springen. Het werk van de Poolse kunstenaar staat onder de noemer Groots, groter, grootst centraal op drie locaties: het TextielMuseum, Het Noordbrabants Museum en het provinciehuis Noord-Brabant. Abakanowicz ging de mens en de natuur op een geheel andere manier verbeelden. Als eenheid. En zo kan het gebeuren dat je de pijn voelt van een boomstam, en de grootsheid ziet van kleine vezels.
Magdalena Abakanowicz, Abakan Red, 1969 (© Tate), Kimsooja, Bottari, 2018-2022 (© Jan Liégeois) en Magdalena Abakanowicz, Anasta, 1989 (© Tate).
Human Nature
Centraal in de tentoonstelling Human Nature in Het Noordbrabants Museum, staat Abakanowicz' zoektocht naar de ingewikkeldheid van het menselijk gevoel in kunstwerken. Eerst met vezelachtige materialen zoals touw, sisal en paardenhaar, en later ook met hout, brons, papier, film en klei. Haar visie was dat kunst niet alleen maar draait om het ervaren van schoonheid, maar dat het ook een bron is voor nieuwe gedachten over jezelf. Het gewone maakte ze bijzonder en de grenzen van wat je ziet, worden steeds opnieuw opgerekt en verruimd. Het werk nodigt uit om de verbindingen tussen materiaal, betekenis en ruimte te ontdekken. Zo stimuleert Abakanowicz gedachten over de relatie van de mens en haar omgeving.
Hedendaagse tegenhangers
Abakanowicz' grote werken, zoals de iconische Abakans, vragen om een andere manier van kunst-kijken: ze hangen vrij in de ruimte en nodigen uit om er omheen te lopen en details te ontdekken. Dat Magdalena Abakanowicz haar tijd ver vooruit was, wordt duidelijk door verschillende hedendaagse 'tegenhangers'. Kunstwerken van kunstenaars zoals Anish Kapoor, Marlene Dumas en Kimsooja, zijn te zien naast die van Abakanowicz. De combinaties bieden de kans op een eigentijdse blik op thema's zoals identiteit, herstel en ecologie. Ook die werken krijgen door deze bezielde combinaties weer een andere lading. Voor de tentoonstelling komen werken van onder andere het Tate Modern in Londen en MoMa in New York. Daarnaast is er een pas gerestaureerd werk te zien van het Frans Hals Museum.
Nieuw werk
Human Nature gaat verder dan bestaand werk. In de tentoonstelling zijn verschillende audiomomenten te ervaren die bezoekers dichterbij Abakanowicz brengen. Een nieuw geproduceerde film, Abakan, van Kristina Benjocki en Stijn Verhoeff werpt een frisse blik op het leven en werk van Abakanowicz. Daarnaast brengt de Duitse choreograaf Nicole Beutler een speciale performance tijdens en in samenwerking met Theaterfestival Boulevard. Centraal staat Abakanowicz' werk in relatie tot ecologische ontwikkelingen in de wereld.
Bij de tentoonstelling worden diverse activiteiten georganiseerd in samenwerking met o.a. de Poolse gemeenschap in Brabant, Bossche nieuwkomers en Brabantse jongeren en wordt er een internationaal symposium georganiseerd. Ook staat er een Museumavond op het programma, in samenwerking met Design Museum Den Bosch. Er zijn verschillende rondleidingen te boeken en in het voorjaar volgen er verschillende (kinder)workshops. Informatie hierover is te vinden op grootsinbrabant.nl.
Het grootste werk van Abakanowicz, Bois le Duc (1970-1971) in provinciehuis Noord-Brabant, vormde het uitgangspunt voor beide tentoonstellingen, en krijgt met dit drieluik terecht een plek in het collectieve geheugen van Brabant.
Met dank aan
Het gezamenlijke programma van tentoonstellingen en activiteiten wordt genereus gesteund door Provincie Noord-Brabant, Gemeente 's-Hertogenbosch, Gemeente Tilburg, VriendenLoterij, Canpack, Ambassade van de Republiek Polen, The Marta Magdalena Abakanowicz-Kosmowska and Jan Kosmowski Foundation, Central Museum Lodz, Abakanowicz Arts and Culture Charitable Foundation, Cultuurfonds/Barbas-van der Klauw Fonds, Mondriaan Fonds en Blockbusterfonds.
Meer informatie:
TextielMuseum
www.textielmuseum.nl