Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henk Teunissen 40 jaar aan het roer van Rivièra Maison:

"Het neerzetten van een merk vind ik wel mijn grootste prestatie en daar ben ik trots op"

Henk Teunissen viert een bijzonder jubileum: al 40 jaar staat hij aan het roer van Rivièra Maison. Wat ooit begon als een bescheiden bloemenwinkel, groeide onder zijn leiding uit tot een internationaal interieurmerk met een sterke identiteit. Zijn ondernemersgeest, visie en doorzettingsvermogen hebben niet alleen Rivièra Maison gevormd, maar ook een blijvende impact gehad op de interieurbranche.

Ter gelegenheid van dit jubileum stelde Wonen360 hem tien vragen over zijn reis, uitdagingen, successen en toekomstplannen. Lees hieronder het interview waarin Henk openhartig vertelt over zijn ervaringen en inzichten.

  1. In 1985 nam je het familiebedrijf over en transformeerde het tot een internationaal interieurmerk. Welke uitdagingen kwam je tegen tijdens deze transformatie en hoe heb je die overwonnen?
    Henk: "Het was een mooie uitdaging om de hele collectie zelf te tekenen en dat vervolgens goed binnen te krijgen. Maar dat heeft ons onderscheidend gemaakt. Door zelf veel te reizen leerden we de fabrieken kennen en konden we sneller schakelen."

  2. Rivièra Maison begon als een bloemenwinkel en groeide uit tot een merk met honderden verkooppunten wereldwijd. Wat beschouw je als de belangrijkste factoren voor dit succes?
    Henk: "Mijn belangrijkste wapenfeit is het bouwen van een merk in home & living wat destijds nog niet bestond; een herkenbaar merk met een eigen DNA. Nog steeds heeft RM een naamsbekendheid van 65% in Nederland, een resultaat van uniek design, een sterke merkidentiteit en doordachte marketingstrategieën."

  3. Hoe heeft de interieurbranche zich volgens jou ontwikkeld in de afgelopen vier decennia, en hoe heeft Rivièra Maison zich aan deze veranderingen aangepast?
    Henk: "De interieurbranche is gelukkig veel volwassener geworden en spiegelt zich aan de fashionwereld. Nu zie je dat ook grote fashionmerken zich storten op home & living. Ons merk laat zich inspireren door toonaangevende fashionmerken, we zijn on-trend, maar blijven trouw aan ons eigen DNA."

  4. Welke rol speelt duurzaamheid momenteel binnen Rivièra Maison, en welke stappen onderneemt het bedrijf om een positieve impact op het milieu te hebben?
    Henk: "Een zeer belangrijke rol, wij hebben een specialist in ons team die zich puur en alleen focust op sustainability en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast maken wij al tientallen jaren meubelen van gerecycled hout, ook toen dat nog niet hip of hot was. 90% van onze collectie is ook nog eens handgemaakt, wat ieder item uniek maakt."

  5. De afgelopen jaren heeft Rivièra Maison zich sterk gericht op wholesale en samenwerkingen met dealers. Kun je meer vertellen over deze strategische keuze en de resultaten daarvan?
    Henk: "We denken meer te bereiken door met goede dealers te werken in plaats van eigen winkels te openen. Wij zijn een merk en geen retailer. Dit stelt ons in staat een breder publiek te bereiken, lokale expertise te benutten en een efficiëntere service te bieden aan onze klanten. We willen meer focus bepalen en minder op diverse fronten actief zijn. We groeien behoorlijk met nieuwe dealers, dus de aanpak werkt goed."

  6. De opkomst van e-commerce heeft de retailwereld flink veranderd. Hoe heeft Rivièra Maison zijn omnichannel-strategie ontwikkeld om aan de veranderende klantbehoeften te voldoen?
    Henk: "In mijn optiek is er maar één wereld, en het is prima om dit omnichannel te noemen. De klant koopt online als het hem of haar beter uitkomt. Ze gaan naar een fysieke winkel als hij of zij meer advies wil of gewoon omdat ze gezellig willen shoppen met vrienden of familie. Wij proberen dus zoveel mogelijk omnichannel te zijn."

  7. Hoe zie jij de toekomst van fysieke winkels in de interieurbranche, en welke rol spelen de Rivièra Maison-winkels hierin?
    Henk: "Fysieke winkels zijn en blijven onmisbaar in onze branche, misschien niet voor dat ene artikel, maar wel voor advies en beleving. Wij merken wel dat bijvoorbeeld beddengoed en handdoeken veel beter online verkopen. Dat zijn typische artikelen waar men niet mee wil "slepen". Rivièra Maison zal altijd een aantal winkels aanhouden zodat de klant de beleving zelf kan meemaken; deze winkels dienen als showroom voor het merk."

  8. Wat beschouw je als je grootste prestatie binnen Rivièra Maison, en waar ben je het meest trots op?
    Henk: "Het neerzetten van een gerenommeerd merk is mijn grootste prestatie en daar ben ik trots op. Daarnaast ben ik trots dat mijn kinderen het bedrijf voortzetten en "straks" het stokje van mij zullen overnemen."

  9. Welke advies zou je geven aan jonge ondernemers die een carrière in de interieurbranche ambiëren?
    Henk: "Het is hard werken, je maakt lange dagen, dus bedenk goed of dat iets is wat je ambieert. Aan de andere kant zijn er maar weinig jonge mensen die dit willen doen, dus liggen er kansen. Denk na over hoe je onderscheidend kunt zijn of worden, daar ligt je kracht."

  10. Wat zijn je plannen en ambities voor Rivièra Maison in de komende jaren?
    Henk: "Dat mijn kinderen het bedrijf verder door laten groeien, met mij als mentor in een wat minder prominente rol."



    Dealer worden van Rivièra Maison in Nederland of België? Klik dan hier.

    Meer informatie:
    Rivièra Maison
    Beiraweg 15
    1047 HN Amsterdam
    020 72 32 199
    [email protected]
    www.rivieramaison.com