Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dalend consumentenvertrouwen zet woonbranche economische barometer onder druk

De woonbranche economische barometer moest de winst van januari in de maand februari deels weer inleveren. De boosdoener is het dalende consumentenvertrouwen. De barometerstand daalde in de maand februari met 0,6 punten ten opzichte van de voorgaande maand. Daarmee komt de woonbranche economische barometer eind februari uit op een stand van -2,5. De deelindicator over de woningmarkt verbeterde en is sterk positief. De andere deelindicatoren staan in het rood. Het consumentenvertrouwen is voor de vijfde maand op rij gedaald.

De woonbranche economische barometer is opgebouwd uit de volgende deelindicatoren.



Omzetontwikkeling woondetaillisten
Woonwinkels (winkels in meubels, verlichtingsartikelen en artikelen voor woninginrichting met een algemeen assortiment) noteerden in januari een lichte daling van de omzetwaarde van 0,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder volgens het CBS. De omzetdaling werd veroorzaakt door een lager prijsniveau. Het verkoopvolume nam met 2,5 procent toe.



Consumentenvertrouwen
De stemming onder consumenten was in februari voor de vijfde maand op rij negatiever dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam in februari uit op -32. In januari was dat -28. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde. Het herstel van het consumentenvertrouwen na het absolute dieptepunt in oktober 2022 stokte in de loop van 2024.

De koopbereidheid daalde in februari met drie volle punten ten opzichte van januari. Zowel het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden als het oordeel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden verslechterde. Ook vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger dan in januari.



Producentenvertrouwen
De producenten in de industrie waren in februari minder negatief dan in januari. Het vertrouwen ging van -1,6 in januari naar -1,2 in februari, aldus het CBS. Dat komt doordat fabrikanten minder negatief waren over de voorraden gereed product. Ze waren echter negatiever over hun orderportefeuille en minder positief over de verwachte productie in de komende drie maanden.

Een deelindicator was positief. Het aantal producenten dat verwacht dat hun productie de komende drie maanden zal toenemen was groter dan het aantal dat een afname van de productie voorziet. Het producentenvertrouwen verbeterde in de meeste branches. De fabrikanten in de aardolie- en chemische industrie waren het meest positief van de belangrijkste branches. Het vertrouwen van de transportmiddelenindustrie verbeterde het sterkst. Op het gebied van hout en bouwmaterialen nam het producentenvertrouwen echter wel af.



Woningmarkt
In januari 2025 zijn er volgens cijfers van het CBS en het Kadaster 17.907 bestaande koopwoningen verkocht. Dat is 23,9 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Ten opzichte van de maand december zijn er echter bijna een kwart minder bestaande koopwoningen verkocht in Nederland. De deelindicator van de woningmarkt is van 21,8 gestegen naar 23,9. Daarmee is de stand van de deelindicator over de woningmarkt veruit de meest positieve deelindicator van de woonbranche economische barometer.



Meer informatie:
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: