De samenleving verandert. Ouderen blijven langer zelfstandig wonen en willen comfort en gemak. Millennials en Gen-Z vormen een nieuwe generatie kopers die duurzaamheid en maatwerk belangrijk vinden. De doelgroep 'nieuwe ouderen' zijn vaak welvarender en bereid om geld uit te geven voor een prettig interieur waar de standaard hoger ligt en luxe de norm is. Steeds meer huishoudens bestaan uit één of twee personen, wat zorgt voor een vraag naar compacte en multifunctionele woonoplossingen. Dit betekent dat de woonbranche zich moet aanpassen aan nieuwe behoeften en trends.
Marieke van Proosdij en Mignon van de Bunt van Van Proosdij & Van de Bunt Consultancy trainen personeel tot goede adviseurs en onderzoeken ook de andere kant voor de ultieme klantbeleving. Iedere maand schrijven ze een informatieve column. Deze maand: 'Een scherpe blik op de toekomst van jouw woonwinkel? Zo doe je dat!'
Het goede nieuws is 'de woonbranche beweegt!'
Waar eerder alles draaide om verhuizen en nieuwbouw, is er nu een nieuwe trend: verthuizen ofwel het opnieuw inrichten van je huis als alternatief voor een verhuizing. Mensen blijven vaker in hun huidige huis wonen en geven hun interieur een flinke upgrade. Dit komt door de hoge huizenprijzen en het beperkte woningaanbod. Waarom verhuizen als je van je eigen huis weer iets nieuws kunt maken?
Woonwinkels en bouwmarkten profiteren
Omdat minder mensen verhuizen, investeren ze meer in hun bestaande woning. Dit betekent goed nieuws voor woonwinkels en doe-het-zelfzaken. Vooral bouwmarkten doen het goed, want klussers gaan zelf aan de slag met verf, vloeren en meubels. En het goede nieuws? De woningmarkt lijkt weer op te leven. In 2025 worden er naar verwachting meer huizen verkocht, wat betekent dat woonwinkels en bouwmarkten nog betere zaken kunnen doen.
De winkelstraat verandert
Niet alleen de woonbranche verandert, maar ook de winkelstraat. In kleinere steden staan steeds meer panden leeg. Mensen shoppen vaker online of kiezen voor een dagje uit in een grote stad. Dit betekent dat winkelcentra zich moeten aanpassen. Minder winkels, maar meer beleving. Denk aan een mix van winkels, horeca en woonruimtes. Woonwinkels moeten zich onderscheiden door meer in te zetten op advies, inspiratie en duurzaamheid.
Duurzaam wonen en slimme oplossingen
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Consumenten kiezen vaker voor milieuvriendelijke en circulaire producten. Denk aan gerecyclede meubels, energiezuinige apparaten en slimme technologie in huis. Maar de woonbranche heeft ook uitdagingen: stijgende kosten voor personeel, grondstoffen en transport. Hierdoor worden producten duurder en de levertijden langer. Toch bieden innovatieve oplossingen kansen. Denk aan slimme woonaccessoires en maatwerkmeubels die precies passen bij de wensen van de consument.
Blik op de toekomst
Ondanks de uitdagingen zijn de vooruitzichten voor 2025 positief. Consumenten raken gewend aan de hogere prijzen en geven weer meer uit. Profiteer als woonwinkels of doe-het-zelfzaken hiervan en speel in op trends zoals duurzaamheid, maatwerk en beleving.
De winkelstraat van de toekomst is niet langer een rij winkels, maar een plek waar mensen inspiratie opdoen, advies krijgen en genieten van hun tijd. De woonbranche moet blijven vernieuwen, maar met de juiste aanpak liggen er volop kansen. Dus, of je nu gaat verhuizen of verhuizen: het wordt een mooi jaar voor wonen en winkelen!
Meer informatie:
Van Proosdij en Van de Bunt Concultancy
Marieke van Proosdij: 06 55385650
Mignon van de Bunt: 06 27208727
[email protected]
www.vanproosdijenvandebunt.nl