In de interieurbranche deden de sectoren doe-het-zelf, keukens en vloeren goede zaken. Na een flinke plus van 9,5% in december noteerden de ondernemers in januari een omzetstijging van 4,2% in vergelijking met een jaar geleden. Op het gebied van meubels en woninginrichting werd een lichte terugval van 0,5% geboekt. In december was dat 0,2%.
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in januari 2025 met 2,9 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,8 procent hoger dan een jaar eerder.
De drogisterijen, de winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), de winkels in recreatie-artikelen en de kledingwinkels hebben in januari meer omgezet dan in januari 2024. Daarentegen hebben de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica in januari minder omgezet.
Omzet food ruim 5 procent hoger
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari 5,3 procent meer omzet behaald dan in januari 2024. Het verkoopvolume was 0,5 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 4,9 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 8,0 procent hoger.
Online 5,1 procent meer omgezet
De onlineomzet was in januari 5,1 procent hoger dan in januari 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 7,9 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 1,0 procent hoger.
De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen, de winkels in consumentenelektronica en de kledingwinkels lag in januari 2025 hoger dan in januari 2024.