Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumentenvertrouwen glijdt verder weg

De stemming onder consumenten was in februari voor de vijfde maand op rij negatiever dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam in februari uit op -32. In januari was dat -28. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde. Het herstel van het consumentenvertrouwen na het absolute dieptepunt in oktober 2022 stokte in de loop van 2024.

Met -32 lag het consumentenvertrouwen in februari onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986 op basis van het consumentenconjunctuuronderzoek. Het consumentenvertrouwen is een gemiddelde van 5 deelvragen, waarbij van elke vraag het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt genomen. Als alle consumenten positief zijn, is het saldo 100. Als alle consumenten negatief zijn, is het saldo -100.



Consumenten negatiever over economisch klimaat
Consumenten waren in februari negatiever over de economie dan in januari. De deelindicator economisch klimaat kwam uit op -54, tegen -50 in januari. Zowel het oordeel van consumenten over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden verslechterde.

Ook koopbereidheid negatiever
De koopbereidheid kwam in februari uit op -17, tegen -14 in januari. Zowel het oordeel over de financiƫle situatie in de afgelopen twaalf maanden als het oordeel over de financiƫle situatie in de komende twaalf maanden verslechterde. Ook vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger dan in januari.

Publicatiedatum: