Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jaarlijkse E-commerce rapport van Mollie wijst uit:

Nederlanders steeds grotere koopjesjagers: helft consumenten gaat altijd voor laagste prijs

In 2024 was de Nederlandse consument meer dan ooit op een goede deal gebrand: de helft van de consumenten (52%) kocht vorig jaar altijd producten voor de laagst mogelijke prijs. Dit blijkt uit het jaarlijkse E-commerce rapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Nederlandse consumenten ondervraagd zijn. Kijken we naar 2023 dan gold dit 'slechts' voor ruim één op de drie Nederlandse consumenten (37%).


In 2023 deed 31% van de consumenten onderzoek naar een product voor aankoop, vergeleken met 47% vorig jaar. Foto Roman Samborskyi | Dreamstime.com

De Nederlandse consument koos afgelopen jaar dan ook vaker voor afgeprijsde producten. Waar in 2023 29 procent voorkeur gaf aan het kopen van artikelen met korting, was dit in 2024 voor maar liefst 37 procent het geval. Bij de keuze voor een online retailer blijkt ook de laagste prijs de belangrijkste factor (48% in 2024 vs. 38% in 2023). Daarnaast letten consumenten op of items gratis verzonden worden (40%) en of ze de verkoper vertrouwen (37%). Gratis retourneren is voor Nederlandse consumenten een stuk minder belangrijker geworden in het afgelopen jaar (43% in 2023 vs. 27% in 2024).

Onderzoek naar producten
Niet alleen stonden consumenten vaker stil bij de prijs, ook wordt er meer onderzoek gedaan naar producten die men wil aanschaffen. In 2023 deed één op de drie consumenten (31%) onderzoek naar een product voor de aankoop, terwijl vorig jaar de helft (47%) op onderzoek uitging. Daarvoor werden met name YouTube (47%), Instagram (41%) en Facebook (39%) ingezet.

Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: "Prijs is altijd een belangrijk criterium geweest voor de Nederlandse koper, maar lijkt inmiddels crucialer dan ooit. Dit betekent niet dat retailers hun prijzen massaal moeten verlagen, dat zou niet houdbaar zijn. Wel is het belangrijk dat retailers transparant zijn over de kosten voor de consument. Niet alleen over die van het product, maar ook over eventuele verzendkosten, retourkosten of andere bijkomende kosten. Zo weet de consument altijd waar deze aan toe is, en dat zorgt weer voor vertrouwen in de verkoper."

Voor het E-commerce rapport zijn in totaal 10.000 respondenten ondervraagd. Het onderzoek is uitgezet in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Per land zijn er 2.000 consumenten ondervraagd.

Meer informatie:
Mollie
www.mollie.com

Publicatiedatum: