Raymond Cloosterman, CEO van Rituals Cosmetics, heeft het merk in 25 jaar tijd uitgebouwd tot een wereldwijd label. Van een bescheiden start in Amsterdam is Rituals uitgegroeid tot een internationaal wellbeing-merk met meer dan 1.100 winkels en 3.900 shop-in-shops in 36 landen. Ondanks deze snelle groei blijft duurzaamheid een kernwaarde voor het bedrijf.
Duurzaamheid en B Corp-certificering
Rituals heeft ambitieuze milieudoelen en behaalde in 2022 een B Corp-certificering met een score van 93 punten. Dit certificeringsproces duurde drie jaar en hielp Rituals om een strategische koers uit te zetten voor verdere verduurzaming. "We behoren tot de pioniers in de beauty-industrie op het gebied van navulverpakkingen voor geurstokjes, huisparfum en gezichtsverzorging. Dankzij onze klanten, die het refill concept omarmen, gebruiken we minder grondstoffen. In 2022 hebben we 802.587 kilogram aan materialen, 32.871 aan energie in GJ-eq, 1,766 ton aan CO₂-eq en 19,3 miljoen liter aan water bespaard", vertelt hij in een interview met De Ondernemer.
Met de introductie van het 'Buy 1 Refill = Grow 1 Tree'-programma draagt Rituals bij aan herbebossing. Voor elke verkochte refill wordt een boom geplant of hersteld in mangrovebossen in India en Kenia. Inmiddels zijn er meer dan 8 miljoen bomen geplant of beschermd dankzij deze inspanning.
Bron: De Ondernemer