Het nieuwe jaar startte in Duitsland met een flinke daling in het consumentenvertrouwen. De huidige consumentenbarometer van het Duitse verbond van retailers (HDE) laat echter zien dat dit geen begin was van een negatieve trend. In februari is het vertrouwen van consumenten namelijk iets verbeterd en de index is licht gestegen ten opzichte van de vorige maand. Deze ontwikkeling moet echter niet worden gezien als een herstel, maar eerder als een afwachtende houding van consumenten in afwachting van belangrijke gebeurtenissen zoals de komende federale verkiezingen.
Foto: Dreamstime.
De terughoudendheid van consumenten om geld uit te geven blijft toenemen. Hun koopbereidheid daalt opnieuw en is nu zelfs lager dan een jaar geleden. Tegelijkertijd zijn consumenten echter niet van plan om meer te gaan sparen. Wat de particuliere consumptie betreft, zijn ze dus nog steeds voorzichtig en terughoudend. Voor de komende maanden valt er dan ook geen noemenswaardige groei te verwachten.
Consumenten zijn de komende weken niet optimistischer over de economische ontwikkeling dan voorheen, maar ze verwachten ook geen verdere verslechtering. Hun economische verwachtingen stagneren. Hun eigen inkomensverwachtingen zijn positief en stijgen licht ten opzichte van de vorige maand. De inkomensrelevante veranderingen in belastingen en sociale premies rond de jaarwisseling zijn hier waarschijnlijk in verdisconteerd. Daarnaast zien consumenten geen grote risico's voor hun eigen baan en dus hun eigen inkomen.
Over het geheel genomen zijn consumenten niet veel optimistischer over de komende weken dan in de voorgaande maand. Hoewel hun stemming niet verder is verslechterd, heeft deze zich ondanks de verbetering ook niet noemenswaardig hersteld. Nu de consumenten zich terughoudend blijven opstellen, lijken ze af te wachten welke impulsen er de komende weken en maanden zullen komen. Afhankelijk van de uitslag van de federale verkiezingen op 23 februari, de daaropvolgende coalitieonderhandelingen en de verdere ontwikkelingen in de VS met een nieuwe president, zullen consumenten dan optimistischer of pessimistischer zijn. Een herstel van de particuliere consumptie met significante algemene economische groei-impulsen in het eerste kwartaal valt niet te verwachten.
De HDE consumentenbarometer, die elke eerste maandag van de maand wordt gepubliceerd, is gebaseerd op een maandelijkse enquête onder 1.600 mensen over hun koopbereidheid, hun spaarbereidheid, hun financiële situatie en andere consumptiegerelateerde factoren. De consumentenbarometer, die wordt geproduceerd door het Handelsblatt Research Institute (HRI) in opdracht van het HDE, dient als indicator voor de particuliere consumptie. Hij weerspiegelt niet het huidige consumentengedrag, maar eerder de verwachte stemming in de komende drie maanden.
Meer informatie:
Handelsverband Deutschland
www.einzelhandel.de