Een toonaangevende Poolse fabrikant van kantoormeubilair, gevestigd in Jasło, heeft zich ontpopt tot een belangrijke speler op de Europese markt, met een geschatte omzet van €310 miljoen in 2024. Ondanks een daling van 7% j-o-j voorspelt het bedrijf een omzetstijging van 7% in 2025, grotendeels dankzij de verwachte verzwakking van de Poolse złoty.

CEO van Nowy Styl, Adam Krzanowski. Foto: Nowy Styl.
Duitsland blijft de grootste markt voor Nowy Styl, goed voor meer dan 30% van de omzet, gevolgd door Frankrijk en Polen, dat 15% bijdraagt. Ondanks de economische onzekerheden heeft het bedrijf slechts een lichte daling in Duitsland in 2024 en verwacht het een bescheiden groei in 2025.
Adam Krzanowski, CEO van Nowy Styl, benadrukte de inzet van het bedrijf voor biologische groei en uitbreiding door middel van overnames, met name gericht op Scandinavische markten. Hij merkte echter op dat het betreden van de regio een uitdaging vormt vanwege de strenge productnormen en certificeringseisen.
Een belangrijke factor in het succes van het bedrijf is de nadruk op het opbouwen van een eigen merk, in tegenstelling tot andere fabrikanten die afhankelijk zijn van distributeurs die onder hun eigen label verkopen. Veel meubelfabrikanten hebben de kans gemist om te investeren in hun eigen merken, maar wij hebben dat wel gedaan, waardoor we de distributie en teelt onder controle hebben", aldus Krzanowski.
Krzanowski uitte ook zijn bezorgdheid over de regelgeving van de Europese Unie, waaronder ESG-rapportage. Hij waarschuwde dat strenge milieunormen de concurrentiepositie van EU-bedrijven kunnen ondermijnen ten opzichte van bedrijven uit landen met minder strenge regels. We worden milieubewuster, maar tegelijkertijd concurreren we met landen die deze normen aan hun laars lappen", zei hij.
Bron: www.bankier.pl