JYSK heeft het wereldwijde moderniseringsproject afgerond. De afgelopen drie jaar is 4,7 miljard Deense kronen (630 miljoen euro) geïnvesteerd in de upgrade van duizenden winkels naar een aantrekkelijk concept. Ook in Nederland zijn bijna alle winkels volledig vernieuwd.
Een houtlook vloer in plaats van blauw tapijt, sfeervolle winkelopstellingen en nieuwe verlichting: het zijn nog maar enkele voorbeelden van de vernieuwingen die winkelconcept 3.0 met zich meebrengt. De strakke, moderne uitstraling met subtiele kleuren en vernieuwde winkelinrichting heeft nu wereldwijd zijn intrede gedaan.
Versnelde uitrol
De basis voor deze transformatie werd gelegd in 2016, toen JYSK een nieuw winkelconcept testte in Horsens (Denemarken). Na veelbelovende resultaten werd in 2021 besloten de uitrol te versnellen, met als doel om binnen drie jaar alle geschikte winkels om te bouwen. Ondanks wereldwijde uitdagingen, zoals langere levertijden en stijgende grondstofprijzen, is de planning gehaald en is de uitrol een groot succes.
"Ons nieuwe concept heeft de winkelervaring enorm verbeterd. Samen met de ontwikkeling van ons assortiment hebben we een grote stap gezet in hoe klanten ons merk en onze kwaliteit ervaren. Dat zien we terug in een groeiend aantal jongere klanten en een betere feedback van onze klanten", zegt Carsten Nørgreen Weinkouff, Executive Vice President Retail Development, Customer Service & B2B.
Grootste investering in de geschiedenis van JYSK
In drie jaar tijd zijn wereldwijd meer dan 2.000 winkels verbouwd – gemiddeld meer dan één per dag. De totale investering bedroeg 4,7 miljard Deense kronen (630 miljoen euro). "Om aantrekkelijk te blijven voor klanten, moeten we investeren in onze winkels. Gezien onze voortdurende omzetgroei en sterke financiële resultaten in de afgelopen jaren, durf ik te zeggen dat deze investering absoluut de moeite waard is", aldus Weinkouff.
90 vernieuwde winkels in Nederland
Op alle locaties waar het mogelijk was, is de verbouwing inmiddels afgerond. Wereldwijd zijn er nog enkele winkels die wachten op een verbouwing. In Nederland zijn 90 van de 104 winkels voorzien van het nieuwste winkelconcept.
"We moeten altijd goed afwegen of het financieel verstandig is om een winkel te verbouwen. Zo zijn er winkels waar we bijvoorbeeld graag willen verhuizen naar een grotere locatie of we de bestaande winkel willen optimaliseren. Daarvoor nemen we iets meer tijd", vertelt Development Manager Sebastiaan Lindeboom.
Winkelconcept 4.0?
De vraag is nu wanneer winkelconcept 4.0 wordt geïntroduceerd. Volgens Carsten Nørgreen Weinkouff zullen toekomstige aanpassingen gebaseerd worden op het huidige winkelconcept. "Het is onwaarschijnlijk dat we op korte termijn opnieuw zo'n grote wijziging in ons winkelconcept zullen doorvoeren. We hebben nu een sterke basis voor de toekomst. In plaats daarvan richten we ons op gerichte verbeteringen in verschillende delen van de winkel, waarmee we de winkelervaring verder kunnen verrijken", zegt hij.
Meer informatie:
JYSK
www.jysk.nl