"Duurzaam ondernemen is inkopen met impact. Mensen moeten graag duurzame keukenbladen willen hebben omdat ze mooier en betaalbaarder zijn", aldus Mark de Waard, inkoopmanager bij Dekker.
Als inkoopmanager voor de hele Dekker-groep ziet Mark de Waard dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een steeds belangrijkere rol speelt in de relatie met leveranciers. Hij staat hier volledig achter. "In lijn met het motto van Dekker zou ik zeggen: gewoon doen!"
Voorheen organiseerde Mark vanuit Beuningen de inkoop van materialen voor Topline Maatwerkbladen. Sinds Dekker dit bedrijf zo'n vier jaar geleden overnam, onderhoudt de inkoopmanager de contacten met meer dan 100 leveranciers van de hele Dekker-groep. "Ik houd mij zowel bezig met de strategische kant van de inkoop als met de operationele kant", vertelt Mark vanuit zijn nieuwe standplaats Zevenhuizen.
De strategische kant van de inkoop gaat over de condities en afspraken waaronder leveranciers hun producten aan Dekker leveren. Mark: "Onze eisen op het gebied van MVO vallen hier ook onder." Het operationele gedeelte gaat over de vraag of de voorraad iedere dag weer op orde is. Want: "Je wil te allen tijde voorkomen dat je de klant moet teleurstellen."
Zien en horen
Als inkoopmanager ervaart Mark dat MVO een steeds belangrijkere rol speelt bij de inkoop. "MVO was altijd al een onderwerp als we onze leveranciers bezochten. Maar nu is het vaak een van de eerste punten op de agenda", licht hij toe. Dekker vraagt altijd informatie bij leveranciers op over hun MVO-beleid, internationaal wordt dat CSRD of ESG genoemd, want binnen Europa is er inmiddels ook volop aandacht en regelgeving. Ook gaat het steeds verder de keten in want de leveranciers van Dekker moeten ook aantonen hoe zij met hun leveranciers en grondstoffen omgaan. Op basis van deze informatie gaat Dekker met haar leveranciers in gesprek en legt zij een bodem voor wat zij van hen verwacht. Voor Mark zijn bedrijfsbezoeken daarbij onmisbaar. "Zien en horen wat er bij een leverancier op de werkvloer gebeurt, is voor mij heel belangrijk om een goed beeld te krijgen."
Een mooi voorbeeld is de verbetering van het productieproces bij een leverancier in Italiƫ. Mark: "Toen we een bezoek brachten aan deze fabriek merkten we dat de producten wel goed geproduceerd werden, maar dat het rommelig georganiseerd was op de werkvloer. We hebben toen met de leverancier zijn procedures en werkprocessen doorgenomen en afspraken gemaakt. Er is toen zelfs iemand aangesteld die verantwoordelijk werd bij de leverancier voor dit soort verbeterprocessen. Nu is het er netjes en is de productie veel meer doordacht." En daardoor ook duurzamer, constateert hij. "Zo is er bijvoorbeeld veel minder productieafval en is de afkeuring van producten fors naar beneden gegaan."
Ingewikkelde vraagstukken
Maar vaak leveren verwachtingen op het gebied van MVO ook ingewikkelde vraagstukken op voor Mark en zijn collega's. Zo is Dekker voor haar keuken- en werkbladen van graniet aangesloten bij TruStone: een initiatief vanuit de Nederlandse en Vlaamse natuursteensector. Overheden, bedrijven, ngo's en vakbonden hebben binnen TruStone afspraken gemaakt voor een meer verantwoorde productie en inkoop van natuursteen. Mark: "Vanuit TruStone is ons nu gevraagd of wij willen controleren of onze leveranciers een leefbaar loon betalen aan hun werknemers in de steengroeves. Natuurlijk een heel belangrijk uitgangspunt ook vanuit een MVO gedachte, maar wat is een leefbaar loon in India? Dat op zich is al een interessante discussie en kunnen wij natuurlijk moeilijk bepalen. En hoe controleer je dat? Daarvoor moet je partijen vinden die de expertise hebben om dat lokaal, betrouwbaar en transparant te rapporteren. Deze logische vraag is dus een behoorlijke uitdaging voor onze afdeling."
Het liefst zou de inkoopmanager helemaal geen graniet meer inkopen, zeker nu er steeds meer en veel duurzamere alternatieven op de markt zijn. "Maar als bedrijf moet je wel oog houden voor de consequenties van je beslissingen elders in de productieketen. Zo verliezen mensen in steengroeves misschien wel hun baan als wij dit besluiten", schetst hij het dilemma waar hij mee te maken heeft.
Gewoon doen
Dekker kan een positieve impuls geven aan het thema duurzaamheid in de markt, ziet Mark: "Als marktleider voelen we ook de verplichting te proberen richting te geven als het gaat om het gebruik van duurzame materialen. Andere partijen volgen ons dan vaak wel als een product aanslaat." Het motto van Dekker 'gewoon doen' helpt hier ook bij, ervaart hij in zijn relaties met leveranciers. Mark: "Dekker heeft veel langdurige relaties met leveranciers die steunen op een groot wederzijds vertrouwen. Als leveranciers moeten investeren om duurzame producten te ontwikkelen, sluiten wij daar als stabiele partner graag bij aan. Dan zeggen wij: gewoon doen. Vaak zie je ze dan toch in beweging komen omdat je meer kans van slagen hebt als je samen optrekt."
Meer informatie:
Dekker Zevenhuizen
088 233 5519
[email protected]
www.dekkerzevenhuizen.nl