Webwinkel VidaXL staat onder kritiek vanwege slechte betalingen aan werknemers en de druk die het legt op lokale overheden. Volgens onderzoek van NRC, gebaseerd op gesprekken met omwonenden, ambtenaren, bestuurders en (oud-)werknemers, blijkt dat de salarissen van klantenservicemedewerkers sinds 2010 nauwelijks zijn verhoogd, wat heeft geleid tot een situatie waarin veel medewerkers slechts het minimumloon verdienen.
In de distributiecentra van VidaXL werken veel Oost-Europese arbeidsmigranten, wat volgens NRC leidt tot extra kosten voor de gemeenten. Deze moeten onder andere zorg dragen voor informatiepunten, inschrijfbalies, maatschappelijke ondersteuning en daklozenopvang. Daarnaast zouden politie-inzet bij overlast en verslavingszorgkosten ook toegenomen zijn door de aanwezigheid van deze arbeidsmigranten.
VidaXL reageerde door te stellen dat het een gezond bedrijf is dat zich richt op kostenbeheer. Het bedrijf benadrukte dat het 'marktconform' betaalt en dat de kwaliteit van de producten niet zo slecht is als wordt gesuggereerd. Ook bevestigde het bedrijf dat het klanten die negatieve reviews achterlaten benadert met vervangende producten of tegoedbonnen. In 2022 boekte VidaXL een recordwinst van 259,5 miljoen euro, mede door vastgoedtransacties, en in 2023 werd bijna 30 miljoen euro winst behaald.
Bron: NRC