Zes maanden na hun eerste jaarlijkse beoordeling heeft Maison&Objet opnieuw de staat van de decor-, design- en lifestyle-industrie geƫvalueerd door middel van een uitgebreide analyse. Bijna duizend retailers, specificatieverantwoordelijken en merken namen deel aan dit onderzoek, wat een gedetailleerd beeld geeft van de huidige situatie binnen de sector.
De industrie staat voor complexe uitdagingen, vooral voor retailers binnen de Europese Unie. Desondanks blijven professionals volledig gemobiliseerd en zoeken ze naar oplossingen om zich aan te passen aan de veranderende economische en geopolitieke omstandigheden.
In oktober, voor de tweede barometer van het jaar, verzamelde Maison&Objet de meningen van industrieprofessionals over het huidige zakelijke klimaat en hun vooruitzichten. Over het algemeen is de situatie complex voor de spelers op de markt. 36% van de ondervraagde professionals was teleurgesteld over een lagere verkoopvolume in deze periode, met name onder 40% van de retailers. 36% van de respondenten gaf aan dat hun verkopen stabiel waren gebleven tussen april en september 2024, inclusief 42% van de projectleiders in design.
Aan de andere kant was 29% van de respondenten tevreden met hogere verkopen in de afgelopen zes maanden, wat 4 procentpunten hoger is dan in de lentebarometer. Deze positieve trend is vooral opvallend onder merken (35%).
Verwachte verbetering
Retailers, waaronder onafhankelijke boetieks, warenhuizen en andere wederverkopers, ondervonden vooral problemen in fysieke winkels: 39% zag een daling in verkopen voor dit kanaal. De "daling van het aantal bezoekers", "uitdagingen met klantenloyaliteit" bij steeds wispelturiger consumenten, of "hevige concurrentie met e-commerce" waren de voornaamste obstakels.
Dit alles vindt plaats tegen een achtergrond van inflatie, lagere koopkracht sinds de Covid-periode, en een complexe economische en geopolitieke omgeving. De Europese Centrale Bank heeft een vertraging in de inflatie in de eurozone waargenomen tot 1,8% in september 2024, het laagste tarief sinds april 2021. Als deze trend aanhoudt, kan dit leiden tot een verbetering, met name in de komende weken voor de feestdagen.
Vastgoedsector
Aan de kant van de specificatieverantwoordelijken zijn gemiddeld vijf nieuwe projecten getekend tussen april en september 2024. Ondanks een vermindering in het aantal projecten in de horecasector en een vergelijkbare daling in bedrijfsprojecten, blijven professionele evenementen een topbron van inspiratie voor specifiers, met 78% die zegt dat vakbeurzen hun belangrijkste inspiratiebron zijn.
Strategische uitdagingen
55% van de onderzochte merken meldde stabiele voorraadniveaus, vergeleken met 60% een jaar geleden. Voor de komende zes maanden verwacht 84% van de merken nieuwe producten te lanceren, wat wijst op een zeker optimisme ondanks de huidige context en meervoudige uitdagingen.
De Maison&Objet barometer heeft de grote veerkracht van de gemeenschap aan het licht gebracht in het omgaan met de meerdere crises van de afgelopen vier jaar. Zes maanden later is deze capaciteit om te overleven en zich aan te passen opnieuw bevestigd, terwijl de hoop op de toekomst levend blijft. 82% van de professionals uit de Maison&Objet gemeenschap zegt dat hun verkoopvooruitzichten positief of stabiel zijn voor de periode van oktober 2024 tot maart 2025, wat een bemoedigend teken is voor de industrie.
Meer informatie:
Maison&Objet
www.maison-objet.com