KLM heeft besloten de bedden in de 'crew rest' van de nieuwe Airbus A350 te verlengen. De eerste serie vliegtuigen werd geleverd met te korte bedden, wat leidde tot onenigheid tussen de luchtvaartmaatschappij en de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).
De VNV meldde dat de bedden in de 'crew rest' boven de cabine van de Airbus A350 te kort zijn voor langere piloten. Dit probleem ontstond doordat KLM onder druk van de krimpdiscussie op Schiphol toestellen moest bestellen, waardoor de levering van de Airbus A350 niet zou worden uitgesteld tot 2026. De luchtvaartmaatschappij wilde de vloot snel vernieuwen, mede vanwege politieke druk om stillere vliegtuigen in te zetten.
De situatie leidde tot zorgen binnen de vakbond over de gevolgen voor de rust van piloten. "Een goede rust moet worden geregeld", stelt de VNV. Na overleg met KLM en Airbus is besloten om de bedden aan te passen. De piloten pleiten voor het verlengen van één van de twee bedden van 1,98 naar 2,09 meter, waarbij een te kleine stoel wordt verwijderd. De aanpassing zal vanaf de vierde Airbus A350 worden doorgevoerd, met aanpassingen aan de eerste drie toestellen zodra ze zijn ontvangen.
Bron: De telegraaf