Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

JYSK lanceert nieuwe duurzaamheidsstrategie

JYSK heeft de nieuwe duurzaamheidsstrategie 'A Great Offer for Generations' geïntroduceerd. Onderdeel daarvan zijn klimaatdoelstellingen die zijn goedgekeurd door het Science Based Targets-initiatief. De Deense woonwinkelketen gaat nauw samenwerken met leveranciers om de broeikasgasuitstoot te verminderen.

De doelstellingen van JYSK voor het terugdringen van de broeikasgasemissies zijn recent goedgekeurd door het Science Based Targets-initiatief (SBTi) in overeenstemming met de Overeenkomst van Parijs. JYSK heeft nu een duidelijk stappenplan om de klimaatvoetafdruk te verminderen. De grootste impact zal voortkomen uit het verminderen van de emissies in het productieproces.

"We zijn trots dat het Science Based Targets-initiatief onze klimaatdoelen heeft goedgekeurd. Duurzaamheid staat centraal in onze belofte aan klanten, medewerkers en de planeet – een grote, maar noodzakelijke opgave. We zetten ons in om onze klimaatimpact te verkleinen en willen onze leveranciers helpen om hetzelfde te doen. Duurzaamheid moet een toegankelijke en betaalbare keuze zijn voor onze klanten wanneer ze winkelen bij JYSK", aldus Rami Jensen, President en CEO van JYSK.

Grootste reductie in samenwerking met leveranciers
93 procent van de totale broeikasgasemissies van JYSK komt van de producten, goederen en diensten die van leveranciers worden gekocht. Als onderdeel van de goedgekeurde doelen van SBTi verplicht JYSK leveranciers hun eigen emissies te berekenen en hun doelen goedgekeurd te krijgen door SBTi vóór het einde van het boekjaar 2028.

"Omdat de meerderheid van onze broeikasgasemissies afkomstig is van de productie van onze producten, moeten we resultaten behalen via onze leveranciers om onze eigen doelen te bereiken. Wij zullen hen helpen bij het opzetten van hun klimaatrapportage, zodat we gezamenlijk onze belofte kunnen nakomen om onze klimaatvoetafdruk te verkleinen", zegt Rami Jensen.


Rami Jensen, President en CEO van JYSK.

Verminderen van emissies in eigen bedrijfsvoering
Hoewel de broeikasgasemissies van JYSK binnen de eigen bedrijfsvoering minder dan 2 procent van de totale emissies van het bedrijf dekken, werkt JYSK ook hier aan het verminderen van de voetafdruk. Met het boekjaar 2022 als basisjaar, streeft JYSK naar een absolute CO2e-reductie van 50,4 procent tegen het einde van het boekjaar 2032.

Een manier om dit doel te bereiken is via hernieuwbare energieoplossingen, zoals zonnepanelen op daken van distributiecentra. Dit leidt al tot positieve resultaten in meerdere landen, waar zonnepanelen nu verantwoordelijk zijn voor tot 30 procent van de energie die in de distributiecentra wordt gebruikt.

"In de komende jaren zullen we kijken naar oplossingen om onze emissies verder te verminderen, waaronder het energiebeheer, verwarming en koeling van onze winkels, distributiecentra en kantoren, en het verminderen van emissies van onze bedrijfsvoertuigen. Hoewel dit een klein percentage van onze totale voetafdruk vertegenwoordigt, blijft het belangrijk werk dat we moeten aanpakken", zegt Rami Jensen.

Meer informatie:
JYSK
www.jysk.nl

Publicatiedatum: