Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom retailvastgoed op dit moment toch als aantrekkelijk wordt aangemerkt

De detailhandel in Nederland ondergaat grote veranderingen, waarbij het aantal fysieke winkels in de afgelopen vijftien jaar met bijna een kwart is gedaald. Vooral de kleding- en schoenenwinkels worden hard getroffen, met een daling die nog niet tot stilstand is gekomen. Hoewel sommige sectoren tekenen van stabilisatie vertonen, blijft het totaal aantal winkels in het land afnemen. In 2008 waren er 106.000 winkels, maar nu zijn dat er nog slechts iets meer dan 82.000, exclusief horeca en dienstverlenende bedrijven.



Structurele krimp in de retailhandel
Volgens Gertjan Slob van Locatus is de daling te wijten aan de opkomst van e-commerce, veranderende consumentengewoonten en hogere kosten. Als de trend doorzet, zouden alle winkels in Nederland in 2078 verdwenen zijn. Dit scenario is onwaarschijnlijk; bepaalde sectoren, zoals speelgoedwinkels, vertonen al stabilisatie. De kleding- en schoenenbranche blijft echter nog dalen.

Toenemende filialisering van winkelstraten
Winkelstraten worden steeds minder divers door de toename van grote ketens. Landelijk is 39% van de winkels onderdeel van een keten, een ontwikkeling die vooral zichtbaar is in de grote steden. De sterke aanwezigheid van ketens zoals Inditex en H&M verdringt zelfstandige winkels, wat de variatie beperkt.

Invloed van E-commerce en Nieuwe Spelers
E-commerce heeft de retailsector ingrijpend veranderd, vooral in mode. Online verkoop neemt tot 40% van de omzet voor sommige ketens voor zijn rekening. Hoewel de online groei na de coronapandemie is afgevlakt, blijft het een uitdaging voor fysieke winkels. Ondertussen nemen goedkope Chinese webshops zoals Shein en Temu snel toe in populariteit, vooral in de mode.

Aantrekkelijkheid van retailvastgoed
Ondanks de uitdagingen blijft retailvastgoed een interessante beleggingsoptie. Na jaren van daling is er ruimte voor huurprijsstijgingen, vooral in grote steden. De rendementen zijn hoger dan in andere vastgoedsectoren, zoals woningen. Investeerders richten zich vooral op toplocaties in de grootste steden, terwijl kleinere steden met leegstand worstelen.

Bron: Vastgoedmarkt

Publicatiedatum: