Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Kwart zzp'ers mist opdrachten door naderende handhaving schijnzelfstandigheid'

Op dinsdag 1 oktober stemde de Tweede Kamer over moties die waren ingediend tijdens het tweeminutendebat over het zzp-dossier. Het is duidelijk dat de politiek veel belang hecht aan een 'zachte landing' bij de opheffing van het handhavingsmoratorium en dat zij het belang van de dialoog tussen de Belastingdienst, opdrachtgevers en zzp'ers onderstreept.

"Dit is belangrijk, aangezien ongeveer 25 procent van de hoogopgeleide zzp'ers al heeft aangegeven één of meerdere opdrachten te zijn misgelopen in aanloop naar de opheffing van het handhavingsmoratorium. Bovendien verwacht 57 procent dat het in de toekomst moeilijker zal worden om opdrachten te vinden door de strengere handhaving. Dit bevestigt dat opdrachtgevers voorzichtiger worden in het inhuren van zelfstandigen. In de praktijk zien wij dat opdrachtgevers vaak moeite hebben om te bepalen wanneer een zelfstandige ingehuurd kan worden voor een bepaalde opdracht. Dit leidt tot risicomijdend gedrag en minder opdrachten voor zelfstandigen. Dat mag niet het onbedoelde gevolg zijn van de handhaving op schijnzelfstandigheid", aldus Marion van Happen van HeadFirst Group.


Het kantoor van HeadFirst Group.

Bewustzijn en behoefte aan meer duidelijkheid
Marion vervolgt: "In totaal geeft 65 procent van de ondervraagden aan (zeer) goed op de hoogte te zijn van de opheffing van het handhavingsmoratorium. Tegelijkertijd geven honderden respondenten in hun open antwoorden aan dat zij behoefte hebben aan meer consistente en specifieke informatie om zich goed voor te bereiden op deze veranderingen. Het is nu aan de betrokken partijen om duidelijke voorlichting te geven en zowel opdrachtgevers als zelfstandigen goed te informeren. Gelukkig erkent het kabinet, zoals blijkt uit de Kamerbrief van 6 september, het belang van heldere communicatie. Op 30 september is de Rijksoverheid een publiekscampagne gestart over de opheffing van het handhavingsmoratorium. Als leidende marktpartij zullen ook wij onze verantwoordelijkheid nemen in de communicatie en onze opdrachtgevers en zelfstandigen ondersteunen en adviseren."

Meer informatie:
HeadFirst Group
www.headfirst.group

Publicatiedatum: