Nederland moet aan de bak. Zo moeten circa één miljoen woningen worden gebouwd en nog een groot deel van de bestaande gebouwde omgeving verduurzaamd worden. Hiermee zijn duizelingwekkende bedragen gemoeid, die ook nog eens moeten worden gefinancierd. Dat schrijft Claire van Staaij, Sector Banker Real Estate bij ABN Amro.
Claire van Staaij, Sector Banker Real Estate bij ABN Amro.
Verduurzaming
Vastgoedadviseur Envalue bracht in kaart dat de verduurzaming van de bestaande kantorenvoorraad naar Paris Proof in 2050 ongeveer 4,5 miljard euro kost. De meeste aandacht gaat nu vooral uit naar het tussenstation van het veelbesproken A-niveau in 2030. "In dat geval hebben wij het over 1,5 miljard euro, wat dan weer lijkt mee te vallen. Maar de stap naar kantoren die in 2050 volledig CO₂-neutraal zijn, is nog groot. We moeten daarom ambitieuzer zijn."
De kosten om de totale woningvoorraad ooit van energielabel A te voorzien worden becijferd op 195 miljard euro. En die inspanning moet vooral uit de breedte komen; 65 procent van de woningvoorraad moet die verduurzamingsslag nog maken.
Uitdagingen voor marktpartijen
De enorme verduurzamingsopgave moet vooral door marktpartijen worden betaald. Helaas hebben die elk hun eigen uitdagingen en redenen om terughoudend te zijn. Zo hebben corporaties de afgelopen jaren door de verhuurdersheffing veel financiële slagkracht verloren. De nieuwbouwopgave bij de corporaties is groot en daarmee ook de behoefte aan financiële middelen.
"Gelukkig staat de bestaande corporatieportefeuille er qua verduurzaming niet slecht voor. De verwachting is dat er na 2028 geen corporatiewoningen meer zijn met een slecht energielabel E, F of G. Dat betekent dat nu ongeveer slechts 10 procent van de totale corporatieportefeuille nog verduurzaamd moet worden om tot de voorlopige eis van minimaal label D te komen. Dit staat wel nog los van het 'toekomstklaar' isoleren en aardgasvrij maken, wat meer inspanningen vereist. Het uiteindelijke doel van de corporaties is dat de eigen voorraad in 2050 CO2-neutraal is. Dat wordt al met al nog een kostbaar traject."
Lees hier het complete artikel