Kantoorinrichter Ahrend heeft de afgelopen jaren aanzienlijke veranderingen ondergaan om zich aan te passen aan de snel veranderende behoeften van de markt. In plaats van staal en traditionele meubelen, richt het bedrijf zich nu op gestoffeerde meubelen en flexibele werkoplossingen zoals privacyboxen. Deze transformatie is zichtbaar in hun showroom in Sint-Oedenrode, waar de focus ligt op comfortabele en flexibele werkplekken.
Ahrend-topman Rolf Verspuij.
Volgens Rolf Verspuij, CEO van Koninklijke Ahrend, zijn deze veranderingen noodzakelijk vanwege de toenemende concurrentie en de verschuivende wensen van bedrijven op het gebied van kantoorinrichting. Ahrend heeft haar activiteiten gefocust op het inrichten van werkomgevingen en gestopt met niet-kernactiviteiten, zoals het installeren van liften en roltrappen. Deze focus heeft geleid tot een lagere omzet van 295 miljoen euro in 2023, een daling van bijna 8% ten opzichte van 2022. Dat vertelt Verspuij aan het Brabants Dagblad (BD).
Desondanks heeft Ahrend haar resultaat aanzienlijk verbeterd, met een winst voor belasting van 7,9 miljoen euro in 2023, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het vorige jaar. Kostenbesparingen zijn gerealiseerd door het afstoten van niet-kernactiviteiten, het sluiten van fabrieken en het inzetten op digitalisering. Ook heeft Ahrend haar kosten voor materiaalinkoop verlaagd door hergebruik van materialen, met oude kantoormeubelen die worden opgeknapt en hergebruikt in de Circulaire Hub in Veghel.
Bron: BD