Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoe beleeft de consument de winkelstraat?

ABN Amro onderzoekt hoe de consument de winkelstraat beleeft en waar de keuze voor het doen van inkopen in een winkel of via internet van afhangt. De bank richten zich in het bijzonder op de jongere generaties, omdat zij in de nabije toekomst een groeiend aandeel in de retailbestedingen krijgen. ABN Amro geeft inzicht in hoe ondernemers vooral jongeren aan de winkel kunnen blijven binden.



Voor het onderzoek is in samenwerking met Q&A Retail een enquête uitgezet onder 2171 respondenten, verdeeld over vijf leeftijdsgroepen: naast Gen Z en de Millennials zijn tevens de zogeheten Pragmaten, de Generatie X en de Babyboomers ondervraagd. Daarbij wordt ook gekeken naar verschillen tussen de diverse categorieën in de retail zoals elektronica, mode en sport. ABN Amro voerde in het verleden een aantal malen een vergelijkbaar onderzoek uit, zodat ook historische trends zijn te herleiden.

De winkel heeft het zwaar: hun aantal is sinds 2015 met 10 procent afgenomen. Positief voor de winkelondernemer is wel dat de meerderheid van alle consumenten nog steeds de winkel boven het doen van aankopen via internet verkiest. Maar dit aandeel neemt wel af. Duidelijk is dat de met internet vertrouwde jongere generaties het vaakst aangeven (veel) minder in de winkel te komen, al is het opmerkelijk dat een op de vijf jongeren van Gen Z zegt juist (veel) vaker winkels te bezoeken.

De jongste twee generaties gaan graag naar een winkel als zij een product willen uitproberen, passen of testen. Ook een product snel in bezit krijgen is een belangrijke reden voor hen om naar de winkel te gaan. Jongere generaties gaan daarbij het liefst naar winkelgebieden in de eigen woongemeente als ze een product willen kopen, al scoren grote en middelgrote steden sowieso hoog. Bereikbaarheid, een winkelgebied dichtbij huis of het werk en een gevarieerd winkelaanbod en assortiment worden als belangrijkste redenen genoemd om naar een bepaald winkelgebied te gaan.

Experience belangrijk voor jongste twee generaties
Bovendien noemen de jongste twee generaties het van belang dat ze wat kunnen beleven en in de winkels nieuwe ideeën op kunnen doen. Zij zijn het meest gevoelig voor deze zogeheten 'Experience' waarbij zij vinden dat winkels vooral hier flink in moeten investeren, zodat zij deze in de toekomst blijven bezoeken. Dit speelt vooral bij mode, schoenen, sport, elektronica en wonen.

In alle leeftijdscategorieën speelt de winkelmedewerker de belangrijkste rol voor klanten om het beste advies te krijgen over een bepaald product. Dit belang neemt door de tijd echter wel af en maakt vooral bij de jongeren plaats voor eigen vooronderzoek op het internet, zoals het bezoeken van reviewsites of websites van specifieke merken en winkels.

Bereikbaarheid en beleving in winkels met een breed en gevarieerd aanbod en investeren in zowel goed winkelpersoneel als in een informatief en toegankelijk onlinekanaal – de welbekende omnichannel-aanpak – zijn dus cruciale elementen om jongeren te blijven binden.

Bron: ABN Amro

Publicatiedatum: