Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

66% minder schepen vaart door het Suezkanaal

De scheepvaart door het Suezkanaal is met 66 procent afgenomen, volgens het Deense logistieke bedrijf Maersk. Deze drastische daling is het gevolg van de onrust in de regio, waardoor rederijen ervoor kiezen om hun schepen om Afrika heen te sturen via Kaap de Goede Hoop. Dit is een reactie op de toenemende aanvallen in de Rode Zee, voornamelijk door de door Iran gesteunde Houthi-rebellen. Deze aanvallen zijn bedoeld om Hamas te steunen in de oorlog met Israƫl.


Foto: Dreamstime.

De verstoringen hebben grote impact op de wereldwijde logistiek. Maersk meldt dat de aangepaste routes de infrastructuur onder druk zetten, wat leidt tot vertragingen in havens, tekorten aan capaciteit en stijgende kosten. Aangezien 90 procent van alle producten per zee wordt vervoerd, heeft dit ook invloed op de prijzen van goederen wereldwijd, inclusief in Nederland. Zowel grondstoffen als eindproducten worden duurder, wat de consument direct in de portemonnee voelt.

Maersk en andere rederijen hopen dat het conflict snel wordt opgelost, aangezien de huidige situatie de wereldwijde toeleveringsketen zwaar belast.

Bron: Maersk

Publicatiedatum: