De Drewry World Container Index (WCI), een belangrijke graadmeter voor de wereldwijde containervrachtprijzen, is deze week met 8% gedaald tot $4.775 per 40-voet container. Dit vertegenwoordigt een aanzienlijke afname van 54% ten opzichte van de piek in september 2021, toen de index op $10.377 stond, als gevolg van de verstoringen door de coronapandemie.
Vrachtkosten nog steeds hoger dan voor de pandemie
Hoewel de huidige tarieven fors lager zijn dan de pandemische pieken, liggen de containervrachtkosten nog steeds 236% boven het pre-pandemische niveau van 2019, toen de gemiddelde prijs $1.420 per 40-voet container bedroeg. De gemiddelde index voor 2024 tot nu toe bedraagt $4.127, wat aanzienlijk hoger is dan het 10-jarig gemiddelde van $2.814, mede door de uitzonderlijk hoge prijzen in de periode van 2020-2022.
Dalende tarieven van Shanghai naar Europa
De daling van de containertarieven is wereldwijd zichtbaar, vooral op de route van Shanghai naar Europa. De vrachtprijzen van Shanghai naar Rotterdam daalden met 14%, wat neerkomt op een afname van $985 tot $6.219 per container. Ook de route naar Genua zag een daling van 12%, met een nieuwe prijs van $5.842 per container.
Kleine verschuivingen op andere routes
Ook op andere routes was een daling zichtbaar. De tarieven van Shanghai naar Los Angeles daalden met 3% naar $6.030 per container, en de prijzen van Shanghai naar New York namen met 2% af tot $8.451. Tegelijkertijd gingen de tarieven op de route van Rotterdam naar Shanghai met 2% omlaag tot $612. Een uitzondering was de route van Rotterdam naar New York, waar de prijzen juist met 16% stegen tot $2.212 per container. De tarieven van Los Angeles naar Shanghai bleven nagenoeg stabiel, met een lichte stijging van 1% naar $714.
Verwachtingen voor de komende weken
Ondanks de dreiging van een mogelijke staking door de International Longshoremen's Association (ILA) in de Verenigde Staten, zijn de trans-Pacifische vrachttarieven deze week licht gedaald. Drewry verwacht dat de tarieven op de Aziƫ-Europa routes in de komende weken verder zullen afnemen, als gevolg van de dalende vraag en het herstel van de wereldwijde toeleveringsketens.
Bron: Drewry