Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zo herken je nepreviews

Reviews zijn handig als je van een product of webwinkel de ervaringen van anderen wilt weten. Maar voor fabrikanten en (web)winkels zijn ze minstens net zo waardevol. Het is daarom handig om te weten hoe reviews tot stand komen. En waar je op moet letten als je ze leest. De Consumentenbond geeft tips.


Foto: Dreamstime.

Hoe komen reviews tot stand?
Bedrijven kunnen klanten of gebruikers na een aankoop of bezoek per e-mail uitnodigen om een review te schrijven. Soms gebeurt dat via een externe partij zoals Trustpilot of The Feedbackcompany. Zonder uitnodiging een review schrijven kan vaak ook.

Het meest betrouwbaar is wanneer je voor het schrijven van review een account moet hebben of aanmaken. Ook wanneer je een link gemaild krijgt waarop je moet klikken om de review te plaatsen. Ook controle of je het product echt hebt gekocht of bij het restaurant hebt gegeten maakt reviews betrouwbaarder.

Het vermelden van de herkomst van reviews is een van de regels waaraan reviews op websites moeten voldoen. Deze regels heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) opgesteld.

Strengere reviewregels
Webwinkels met consumentenreviews moeten zich aan 3 belangrijke regels houden.

  • Echte ervaringen tonen: consumenten moeten het product echt hebben gebruikt of gekocht.
  • Klanten informeren hoe de webshop met reviews omgaat. Dus informatie geven over de herkomst van reviews, de omgang met positieve en negatieve reviews, hoe de gemiddelde reviewscore tot stand komt en of er sprake was van een beloning.
  • Het (laten) plaatsen van nepreviews en aanbevelingen van consumenten – ook in de vorm van likes, views of volgers – is wettelijk verboden.
    Maatregelen van websites tegen nepreviews

Nepreviews zijn sinds 2022 wettelijk verboden
Dit betekent dat ook valse reviews die daarvoor al waren geplaatst, weg moeten. Daarnaast kunnen websites een aantal maatregelen nemen om nepreviews te voorkomen:

  • Alleen reviews toelaten van echte klanten. Dus mensen die een product ook echt hebben gekocht.
  • Een account verplicht stellen om een review te kunnen plaatsen.
  • Een link naar jouw e-mailadres sturen waar je op moet klikken om de review te plaatsen.
  • 'Handmatige' controle: alle reviews worden van tevoren doorgelezen.
  • Geautomatiseerde controle: alle reviews door programma's laten doorzoeken op bepaald woordgebruik.
  • IP-adressen controleren: komen er veel reviews van hetzelfde IP-adres dan kan het gaan om een actieve fabrikant.
Publicatiedatum: