In opdracht van de Raad Nederlandse Detailhandel en het Vakcentrum schreef SEO – economisch onderzoek het rapport 'Transitie uitdagingen voor de Nederlandse retailsector'. Hoewel de retailsector over de afgelopen twee decennia in omvang is toegenomen, is de rest van de Nederlandse economie sneller gegroeid. Uitgaande van een extra investeringsbehoefte van 1,2 procent van de omzet voor de Triple Transformation (verduurzaming, digitalisering, en talentonwikkeling) zal er tot en met 2030 zo'n €1,9 miljard per jaar extra geïnvesteerd moeten worden door de retailsector. Dat meldt Rabobank.
Van 2025 t/m 2030 resulteert dat in een extra investering van ruim €11 miljard bovenop de 3,6 procent die jaarlijks reeds door de sector geïnvesteerd wordt (McKinsey, 2022). In een scenario waarin de retailsector niet in staat is om deze extra investeringen te realiseren, ervaren vooral kleinere bedrijven druk van een sterk internationaal georiënteerde markt waarin schaalvergroting de norm is.
Door daarnaast onvoldoende aandacht te besteden aan verduurzaming of digitalisering missen retailers de kans om hun bedrijfsactiviteiten efficiënter te maken en op de lange termijn noodzakelijke kosten te besparen. Retailondernemers kunnen in dit scenario daardoor niet bijdragen aan het bevorderen van verduurzaming hogerop in de waardeketen.
Daarnaast dreigt een ongelijk speelveld door oneerlijke concurrentie vanuit de Verenigde Staten en Azië. In een scenario waarin er, al dan niet met steun, wel geïnvesteerd zal worden in de transformaties betekent dat ook een aanpassing van bestaande (lineaire) bedrijfsmodellen. Op korte termijn kan dat leiden tot frictiewerkeloosheid en krimp. Op lange termijn kan dit juist resulteren in het behoud van banen en economische groei. Ondanks bestaande mkb-maatregelen zullen retailers deze investeringen niet kunnen realiseren zonder toegankelijkere financiering, een gelijk speelveld op internationaal niveau en zonder gecentraliseerde en geharmoniseerde regelgeving binnen Nederland en Europa.
Bron: Rabobank