'Dropshippers maken er een puinhoop van', dat is de keiharde conclusie die de Consumentenbond trok na een onderzoek onder honderd webshops. "Het is positief dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan frauduleuze partijen, vooral die actief zijn in dropshipping vanuit regio's zoals Azië", zegt Marco Mulder, CEO en oprichter van Droppery.
Veel van de onderzochte winkels houden zich niet aan de wettelijke regels voor online verkoop. Consumenten zijn ontevreden over de verkopers vanwege lange levertijden, tegenvallende kwaliteit, hoge retourkosten en slechte bereikbaarheid. "De problemen met dropshipping zijn legio en hardnekkig. De meeste dropshippers houden zich niet aan de regels. Ze lijken zich niet te realiseren dat ondernemen ook verplichtingen met zich meebrengt. Daarom hebben we onze bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt", vertelde Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.
Marco Mulder, CEO en oprichter van Droppery.
Echte actie blijft uit
"Helaas blijft echte actie uit en zou de politiek zich meer moeten bemoeien met dit vraagstuk," stelt Marco. "Dit is des te belangrijker gezien het feit dat leveranciers, groothandels en merken vaak aanzienlijke investeringen doen in de logistieke afhandeling van producten vanuit andere continenten, evenals in het ontwerp en de productie ervan." Een mogelijke oplossing zou volgens hem zijn om de invoerrechten op kleine rechtstreekse pakketten te verhogen of om bepaalde platformen te weren van de Nederlandse en Belgische markt.
Automatiseringsoplossing
Met deze visie is Droppery in 2021 opgericht. De vraag werd gesteld: hoe kunnen we ervoor zorgen dat leveranciers en merken kunnen profiteren van de (dropshipping) automatiseringsoplossing? "Ons doel was om een manier te vinden waarop leveranciers en merken kunnen profiteren van geautomatiseerde b2b-oplossingen met rechtstreekse consumenten leveringen. Daarbij hebben we ons gericht op cruciale KPI's zoals klant eigenaar blijven, betrouwbare product data faciliteren, een goede service verlenen, snelle leveringen waarborgen, met betrouwbare partners samenwerken en eerlijke marges verdelen", licht Marco toe.
Betrouwbare retailers en leveranciers
Marco benadrukt ook dat Droppery uitsluitend samenwerkt met betrouwbare retailers en leveranciers. "Dit betekent dat zij doorgaans voorraad houden, een fysieke locatie hebben en minimaal twee jaar actief zijn in de detailhandel of e-commerce. Op deze manier maken we het mogelijk om producten direct vanuit de leverancier op een duurzame manier aan de consument te leveren. Voor veel leveranciers en merken is dit een 'extra' service die zij hun retailers willen bieden." Onder andere gerenommeerde merken zoals J-Line, De Eekhoorn, Rivièra Maison en Zuiver bieden deze service aan hun klanten.
Meer informatie:
Droppery
Vossiusstraat 20 2
1071 AD Amsterdam
+31 (0)20 210 1895
[email protected]
www.droppery.io