De afgelopen weken kwam naar buiten dat verschillende interieurgiganten uit de Verenigde Staten in financiële moeilijkheden verkeren. Zo sluit vloerdetaillist LL Flooring 300 winkels en is meubelketen Badcock Home Furniture & More genoodzaakt de deuren te sluiten van 380 vestigingen. Toch worden er ook zwarte cijfers geschreven op de Amerikaanse markt. Zo ziet meubelfabrikant en -importeur Flexsteel, met meer dan 2500 dealers, de omzet met bijna 5% stijgen. Ook de winst werd verhoogd.
Flexsteel rapporteerde een netto-omzet van $110,8 miljoen in het vierde kwartaal van het fiscale jaar 2024. Dit is een stijging van 4,7% ten opzichte van vorig jaar. Hiermee heeft Flexsteel in de afgelopen drie kwartalen zowel jaar-op-jaar als sequentiële groei geboekt. Over het volledige boekjaar 2024 rapporteerde het bedrijf een omzet van $412,8 miljoen, wat een stijging van 4,8% betekent ten opzichte van 2023.
De brutomarge in het vierde kwartaal steeg naar 21,3%, een verbetering ten opzichte van 20% vorig jaar, en voor het volledige jaar naar 21,1%, vergeleken met 18% het jaar ervoor. Het bedrijf genereerde $7,5 miljoen aan cash in het vierde kwartaal en $31,9 miljoen over het hele jaar. Gedurende het jaar loste Flexsteel $23,5 miljoen aan schulden af, een reductie van 83% op zijn kredietlijn.
Marktaandeel winnen
"Ik ben zeer tevreden met onze resultaten in het vierde kwartaal", zei Derek Schmidt, de nieuw benoemde CEO en president. "Ondanks de aanhoudend uitdagende omstandigheden in onze sector, boeken we goede resultaten en realiseerden we een omzetgroei van 4,7% in dit kwartaal. Dit markeert ons derde opeenvolgende kwartaal van middelmatige tot hoge enkelcijferige jaar-op-jaar groei. Onze strategieën om marktaandeel te winnen in onze kernmarkten en nieuwe groei te realiseren in andere markten, werpen hun vruchten af dankzij onze investeringen in innovatie, productontwikkeling, klantervaring en marketing."
Winstgevendheid verbetert
"Tegelijkertijd blijven we onze winstgevendheid verbeteren, met voor het derde opeenvolgende kwartaal een verbetering van de aangepaste operationele marge", vervolgde hij. "Onze consistente winstverbetering is te danken aan onze omzetgroei, sterke operationele uitvoering, kostenbesparingen en effectief productportfoliobeheer. Al deze factoren blijven een sterke impuls geven en zullen blijven bijdragen aan de verdere marge-uitbreiding."
Fysieke winkels doorslaggevend
De omzetstijgingen waren vooral te danken aan hogere verkopen van meubels via fysieke winkels. De verkoop van producten via e-commercekanalen daalde echter met $1,7 miljoen, ofwel 11,7%, vergeleken met het vierde kwartaal van vorig jaar. Volgens het bedrijf was deze daling in e-commerce te wijten aan een zwakkere consumentenvraag.
Optimisme heerst
De vooruitzichten voor het bedrijf blijven positief. Schmidt zegt dat de macro-economische omstandigheden uitdagend blijven, maar dat fysieke winkels veelbelovender zijn dan e-commerce. Hij is optimistisch dat Flexsteel het positieve verkoopmomentum kan voortzetten in het boekjaar 2025.
Meer informatie:
Flexsteel
www.flexsteel.com