Ikea gaat een volgende fase in met zijn dronetechnologie: een verbeterd, AI-gestuurd systeem dat dag en nacht samenwerkt met werknemers. Dit geavanceerde systeem wordt geïntegreerd in logistieke eenheden, zoals distributiecentra, die continu operationeel zullen zijn. Na een succesvol jaar van intensieve tests in het distributiecentrum in Winterslag, België, is Ikea klaar om zijn drones het komende jaar op meer locaties in te zetten.
"De Ikea-drones gebruiken een op kunstmatige intelligentie gebaseerd algoritme om productopslaglocaties te identificeren en te fotograferen. Bovendien worden de dronevluchten vooraf ingepland, waarbij een op maat gemaakt indoor positioneringssysteem wordt gebruikt om hogere opslagniveaus (niveau 3 en hoger) te navigeren. Met obstakeldetectie kunnen deze drones botsingen vermijden door hun routes aan te passen", aldus Parag Parekh, Global CDO voor Ikea Retail (Ingka Group).
De volgende fase zal de operationele efficiëntie verder verbeteren door de fysiek veeleisende en tijdrovende taak van voorraadbeheer te automatiseren, een taak die normaal door medewerkers wordt uitgevoerd. Deze verandering zal niet alleen collega's vrijmaken om de klantervaring te verbeteren, maar ook zorgen voor een sneller, nauwkeuriger en efficiënter voorraadbeheer.
In 2021 ging Ikea een innovatieve samenwerking aan met Verity, een leverancier van AI en robotica, om een volledig autonome drone-oplossing voor zijn magazijnen te ontwikkelen. De eerste drone werd ingezet in Ikea Zwitserland en inmiddels zijn meer dan 250 drones actief op 73 locaties in negen landen. Deze prestatie is een belangrijke mijlpaal in Ikea's voortdurende toewijding aan innovatie en operationele uitmuntendheid.
Verbetering van de werknemerservaring
De implementatie van drones die 24/7 operationeel zijn, transformeert het voorraadbeheer bij Ikea, verhoogt de operationele efficiëntie en verbetert de productiviteit van medewerkers. Het nieuwe systeem maakt gelijktijdige voorraadcontroles mogelijk, waardoor gangpaden niet meer geblokkeerd hoeven te worden en werkstromen niet verstoord raken. Medewerkers kunnen direct handelen op basis van realtime gegevens van de drones, wat leidt tot hogere productnauwkeurigheid en een lagere werkdruk. Tommy Niemierowski, Projectmanager Fulfilment Implementatie bij Ikea België, legt uit: "Het implementeren van een oplossing die echt een verschil maakt in onze magazijnen, is enorm bevredigend. Het installatieproces is relatief eenvoudig en de opbrengst is groot, omdat het samenwerking tussen verschillende belanghebbenden vergemakkelijkt."
Het integreren van deze 24/7 operationele drones in de magazijnen van Ikea is niet alleen een grote stap vooruit in voorraadbeheer, maar draagt ook bij aan het welzijn van medewerkers. Door de fysiek zware taak van voorraadcontroles over te nemen, verminderen deze drones de ergonomische belasting voor medewerkers, waardoor zij zich kunnen richten op lichtere en interessantere taken.
Geavanceerde navigatie en privacy
Parag Parekh, Global CDO voor Ikea Retail (Ingka Group), stelt: "De Ikea-drones gebruiken een op kunstmatige intelligentie gebaseerd algoritme om productopslaglocaties te identificeren en te fotograferen. Bovendien worden de dronevluchten vooraf ingepland, waarbij een op maat gemaakt indoor positioneringssysteem wordt gebruikt om hogere opslagniveaus (voor niveaus 3 en hoger) te navigeren. Met obstakeldetectie kunnen deze drones botsingen vermijden door hun routes aan te passen." Volgens het bedrijf voldoet deze oplossing aan alle vereisten voor gegevensprivacy, inclusief de veiligheid, integriteit en privacy van medewerkers.
Na een succesvolle test in het distributiecentrum Winterslag, wil Ikea deze oplossing verder uitbreiden in Europa en Noord-Amerika, te beginnen met het distributiecentrum in Perryville, VS, waar de installatie deze zomer van start ging. Daarnaast werkt Ikea aan het verbeteren van de oplossing met nieuwe functionaliteiten. Toekomstige ontwikkelingen omvatten het onderzoeken van unit-loads en rekinspectie, evenals het verbeteren van de analysemogelijkheden van de oplossing. Zoals Marcus Baumgartner, Hoofd Fulfilment & Kernservices bij Ikea Retail (Ingka Group), uitlegt: "We blijven de voordelen van technologie en innovatie omarmen; ons doel is om een betere ervaring te creëren voor onze klanten en een meer ergonomische werkplek voor onze medewerkers."
Claes Lindgren, Global Category Area Manager Logistics Services bij Inter Ikea Group, beaamt dit: "De drones zijn een goed voorbeeld van hoe we een win-winsituatie kunnen bereiken in beide gebieden; door onze processen in de logistieke eenheden te vereenvoudigen, en daarmee een betere voorraadintegriteit te waarborgen, wat leidt tot een betere klantervaring."
Meer informatie:
Ikea
www.ikea.nl