Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Permentier van Prima Meubelen over huidige tijdsgewricht:

"Een vlinder kan een orkaan veroorzaken, zeker binnen de interieursector"

Willem Permentier van Prima Meubelen - hij is de vierde generatie van het familiebedrijf dat al meer dan 75 jaar bestaat en vestigingen heeft in Aalst, Erembodegem en Middelkerke - is van mening dat de meubelindustrie voor grote uitdagingen staat, waarbij familiebedrijven onder druk komen te staan door economische veranderingen en generatiewisselingen. In deze monoloog wijst de Vlaming erop dat digitalisering niet de oorzaak is van de problemen, maar eerder de complexe economische omstandigheden en een gebrek aan strategische keuzes. Permentier pleit voor een focus op lokale productie, differentiatie en strategische aanpassingen om de toekomst van de sector veilig te stellen. De nadruk ligt wat hem betreft op het behouden van prestige, ondanks de kortstondige roem in een moeilijke markt.

Willem Permentier, de 4e generatie binnen het Vlaamse familiebedrijf Prima Meubelen >>>>>

"Laat onze industrie niet in de steek, want het is aanpassen of verdwijnen. Dat staat in de sterren geschreven voor zoveel familiale meubelbedrijven. De tijd waarin onze sector nog een totale omzet van 4,9 miljard euro had in 2022, is sterk veranderd. Het meubeltoerisme is voorbij en er zijn minstens twintig redenen aan te voeren waarom het middensegment onder druk staat. Dit is enerzijds een politiek-economisch probleem, maar anderzijds hebben veel bedrijven een familiale generatiewissel slecht kunnen verteren. Zo verging het de Veldeman Group, de 5 winkels van meubelgroep Heylen en Vastiau-Godeau in Alsemberg na 102 jaar. Dat deze ketens de digitale boot zouden hebben gemist, is slechts een kleine vonk in een grote vuurkorf. De sectorfederatie Interieur Unie vergeet de belangrijkste aspecten van onze sterk verschuivende economie: de enorme druk op het middensegment. Er zijn meer vrijgezellen, één op de drie is single; de huizen worden kleiner en goedkoper winkelen is niet langer een schande. Maar dit gaat ten koste van onze inlandse productie. Verschillende bedrijven moeten hierdoor strategische keuzes maken. Het digitale aspect, dat sommige sectorgenoten aanduiden als voornaamste reden voor de ondergang van bekende interieurhuizen, is onjuist: prestige blijft, roem is kort."

Digitale marketingstrategen
"Als we naar de eerdergenoemde redenen kijken, moeten we ons niet te veel focussen op het digitale aspect. De digitale marketingstrategen, die mij net zo vaak contacteren als dat ik ze afschud, zouden ons nog kunnen verplichten om reclame te maken op "BEReal" of "Threads". Het kan tegenwoordig haast niet gekker. Ik blijf erbij: geen enkele meubelketen, bestaand of vergaan, heeft de boot gemist. Sommige hebben jammer genoeg het verkeerde dek gekozen bij het zinken. En zinken doen we zeker, met een schuldenlast van 150 miljard euro aan sociale zekerheid. Een schuldenlast die 30 maal groter is dan de totale omzet van de hele interieursector. Ja, het is waar! Onze economie zinkt sneller dan de Titanic in 1912 en er is zelfs geen tijd meer voor een tekening op het tussendek. Maar het is een internationaal fenomeen! Niet alleen het bekende Duitse bedrijf Hülsta ging dit jaar ten onder, ook in Frankrijk staat de meubelmarkt onder druk. Het IPEA rapporteerde een daling van 8% in volume en een daling van 4% in waarde. Geen positieve signalen dus. Ook Nolte Express Möbel, de zijtak van Nolte Möbel, stierf na de GRP-procedure een stille dood. In 2025 gaat Rauch, één van de grootste slaapkamerproducenten, de fabriek sluiten waar het duurste segment van de lijn geproduceerd wordt. "Sluiten uit strategische overwegingen", noemen ze dat. Hebben zulke bedrijven de digitale boot dan ook gemist, of gaan we wakker worden en toegeven dat de sterk fluctuerende economische tendensen van de coronapandemie zijn overgeslagen naar een laagconjunctuur met sterke trekken van een harde recessie?"


Drie generaties Permentier met alle meubelvestigingen in beeld.

Verkeerde keuze
"Maar we moeten positief blijven! Dan wel onder strikt behouden voorwaarden. Onze generatie staat niet meer stil waar we begonnen zijn, en dat is een verkeerde keuze. We zijn bijna los van de vloeibare moderniteit, vergeten waar de grondbeginselen van onze welvaart liggen. Je bent en blijft verbonden met die beginselen. Onze economie is en blijft fragiel, kwetsbaar en onzeker. Onze economie staat gelijk aan de reversibele tijd, een praktische factor van vraag en aanbod, maar wanneer het besef gaat ontbreken, zal de markt zich niet meer kunnen aanpassen aan de tendensen van onze huidige maatschappij. De eerste lening van mijn grootmoeder was tien Belgische frank. Een treinticket om in de haute couture van Brussel te werken. Een kleine opoffering die een grote boodschap duidelijk probeerde te maken. Van fragiele armoede naar vastberadenheid. Ondanks haar huidige ziekte besef ik des te meer dat er maar weinig mensen leven voor én met het bedrijfsleven. Economie betekent ook zelfopoffering, iets waar we ons nog zelden bewust van zijn. We denken onterecht dat onze economie zichzelf kan omkeren, bij wijze van spreken gezond kan worden. Maar een zware ziekte is zelden omkeerbaar. Onze huidige generatie moet zich bewust zijn van enkele drastische beslissingen! Zo is er de huidige decadentie waar bepaalde Westerse burgers mee te kampen hebben. Niet alleen een grote vergissing, maar ook een blijvende fout die zich al decennialang blijft verspreiden als een slepende ziekte. Maar een vlinder kan een orkaan veroorzaken, zeker binnen de interieursector. Edward Lorenz beweerde in de jaren 60 dat bepaalde fundamentele systemen totaal onvoorspelbaar zijn. Kort gezegd: kleine afwijkingen kunnen grote en onvoorspelbare gevolgen teweegbrengen. Interieur Unie beweerde dat velen de digitale boot missen; ik beweer dat velen de inzet missen om zowel dag als nacht de benodigde inspanning en opoffering te leveren. Wat komt eerst? Top of mind blijf je wél door meubelen te verkopen en mensen het absolute vertrouwen te geven in zowel goede als Vlaamse productie. Meestal gaan die twee zelfs samen!"

Aangetast concurrentievermogen
"Een gemeenschappelijke visie? Daar hebben alle meubelhuizen absoluut geen behoefte aan! Differentiatie is vertrouwen, vertrouwen is 'geloven in'! Het is juist die differentiatie die we nodig hebben in alle huizen voor het voortbestaan van onze industrie. Een aangetast concurrentievermogen heeft zijn weerslag op de exportprestaties. Hierdoor worden vele bedrijven, alsook huizen, uitgedaagd! Hoewel de productiecapaciteit kan blijven dalen, geloven de meeste consumenten erin om meer te betalen voor producten die op eigen bodem worden geproduceerd: "Vertrouwen is geloven"! We moeten alles inzetten om de maakindustrie te blijven verankeren op Belgische bodem. Hiervoor is er bijvoorbeeld een loonkostenniveau nodig dat ervoor kan zorgen dat de bedrijven op de eigen markt competitief kunnen blijven. De hervorming van de automatische indexering is dus een absolute noodzaak. Maar het harde werk - ook elk weekend - schrikt af. Onze strategie, van meer kleinschalige winkels, kan er makkelijker voor zorgen dat er schakels in het systeem worden doorgegeven. Door het uitspelen van deze strategie hebben we duidelijke schaalvoordelen! Hierdoor kiezen we dan ook duidelijk voor een bepaald segment, maar die keuze valt niet meer te betwisten. Met het opschuiven naar boven kunnen we ons duidelijker onderscheiden. Dat is noodzakelijk in deze tijden. Een duidelijk verschil maken met dienstverlening is en blijft een grote troef. Maar bij een generatieoverdracht moet de groei groter zijn dan de versnippering, want zoals gezegd: roem is kort, terwijl prestige blijft."

Reageren? [email protected]

Meer informatie:
Prima Meubelen
Aalst – Erembodegem - Middelkerke
www.primameubelen.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer