Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vier merken domineren Duitse beddenmarkt

Uit de Beddenbranche Marktmonitoren van Marktdata.nl blijkt dat de Duitse consument gefixeerd is op vier merken. Op het gebied van bedbodems zoekt de Duitser het meest naar Ikea. Voor matrassen is Emma de favoriet, gevolgd door Matratzen Concord en op het gebied van boxsprings zijn het vooral Ikea en Poco.

Marktdata.nl heeft voor Nederland, België, Duitsland en Frankrijk over de afgelopen vier jaar het zoekverkeer over bedden in de Googlezoekmachine geanalyseerd. Een paar honderd miljoen zoekopdrachten en vele duizenden verschillende zoektermen gerelateerd aan bedden en matrassen zijn ontleed, waardoor een helder beeld ontstaat van de marktstructuur en markttrends op het gebied van bedden en matrassen per land. In dit artikel kijken we naar de belangrijkste spelers op de Duitse markt.


Boxspring te koop op de Duitse website Poco. Foto Ter illustratie.

Bedbodems
Over de afgelopen vier jaar is Ikea veruit de meest gezochte aanbieder op het gebied van bedbodems in Duitsland. Op de tweede plaats staat Dänisches Bettenlager. De top drie wordt gecompleteerd door Poco. De marktaandelen van de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen op het gebied van bedbodems in het zoekvolume over de afgelopen vier jaar ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Ikea is duidelijk de enige dominante partij op het gebied van bedbodems in Duitsland. Maar liefst 43,7 procent van het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van bodems komt voor rekening van Ikea. Op de tweede plaats staat, op grote afstand, Dänisches Bettenlager met 6,6 procent van het zoekvolume, gevolgd door Poco met 4,5 procent. Over de afgelopen paar jaar zien we met name bij Jysk en Poco een groei van het marktaandeel. Het aandeel van Ikea en Dänisches Bettenlager is afgenomen in de afgelopen paar jaar.

Matrassen
Over de afgelopen vier jaar is Emma de meest gezochte aanbieder op het gebied van matrassen. Goede tweede is Matratzen Concord. De top drie wordt gecompleteerd door Ikea. De marktaandelen van de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen op het gebied van matrassen in het zoekvolume over de afgelopen vier jaar ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Emma vertegenwoordigt bijna een derde deel
van het totale zoekvolume naar matrassen in Duitsland. 31,9 Procent van het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van matrassen komt voor rekening van Emma. Op de tweede plaats staat Matratzen Concord met 18,0 procent van het zoekvolume, gevolgd door Ikea met 12,9 procent. Over de afgelopen paar jaar zien we bij Emma een forse groei van het marktaandeel van 20 naar 41 procent. Het aandeel van Matratzen Concord en Ikea is afgenomen in de afgelopen paar jaar.

Boxsprings
Over de afgelopen vier jaar zijn Ikea en Poco de meest gezochte aanbieders op het gebied van boxsprings. Op de derde plaats staat Otto. Daarna volgt een lange lijst met andere aanbieders van boxsprings. De marktaandelen van de meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatformen op het gebied van boxsprings in het zoekvolume over de afgelopen vier jaar ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Ikea en Poco ontlopen elkaar nauwelijks qua aandeel in het zoekvolume naar boxsprings over de afgelopen vier jaar. 20,8 Procent van het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van boxsprings komt voor rekening van Ikea. Op de tweede plaats staat Poco met 20,7 procent van het zoekvolume, gevolgd door Otto met 6,9 procent. Over de afgelopen paar jaar zien we een vrij stabiel beeld van het marktaandelen van Ikea, Poco en Otto. Het aandeel van Emma is fors toegenomen in de afgelopen paar jaar, van nul procent in het jaar 2020 tot 8 procent in het jaar 2023.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer