Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

In welk land heeft de consument op retailgebied het meeste geld te besteden?

De gemiddelde koopkracht van de retail in Europa is 6.517 euro per hoofd van de bevolking. Er zijn echter aanzienlijke verschillen tussen de 25 geanalyseerde Europese landen wat betreft de uitgaven aan retail: Met 12.067 euro per hoofd van de bevolking hebben Luxemburgers het meeste geld te besteden in de retailsector. Roemenië daarentegen heeft het laagste bestedingspotentieel. Er zijn ook sterke regionale verschillen binnen de EU-landen, zo blijkt uit het onlangs gepubliceerde GfK-onderzoek naar de koopkracht van consumenten in Europa.

Foto: Dreamstime

De inwoners van de 25 Europese landen die in het onderzoek zijn meegenomen, hebben in totaal bijna 3,4 biljoen euro tot hun beschikking om uit te geven aan retail, wat overeenkomt met een gemiddelde koopkracht van 6.517 euro per hoofd van de bevolking. Hiermee ligt koploper Luxemburg, waar mensen 12.067 euro aan retail kunnen besteden, meer dan 85 procent boven het Europese gemiddelde. Zwitserland en Denemarken volgen op de tweede en derde plaats. Het dichtst bij het gemiddelde komt Duitsland, waar mensen 6.667 euro beschikbaar hebben voor hun uitgaven aan retail.

Filip Vojtech, retail expert bij GfK's geomarketing ministerie, legt uit: In vergelijking met andere Europese landen zijn de Duitse retailbestedingen vrij gemiddeld. Maar als we de koopkracht van de detailhandel afzetten tegen de algemene koopkracht, geven Duitse consumenten slechts een relatief klein deel van hun netto-inkomen uit aan retail. De situatie is vergelijkbaar in Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. In veel Oost-Europese landen daarentegen wordt een aanzienlijk groter deel van het netto-inkomen aan retail besteed, in Hongarije zelfs meer dan de helft. Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat mensen in Oost-Europa een lager inkomen hebben.


GfK Retail Purchasing Power Europe 2023.

Koopkracht detailhandel in Europa
In totaal hebben 13 van de 25 landen een bovengemiddelde koopkracht per hoofd van de bevolking in de detailhandel. Daarentegen hebben 12 landen een lagere koopkracht dan gemiddeld per hoofd van de bevolking. Roemenië spant de kroon met 2.986 euro, wat overeenkomt met iets minder dan 46 procent van het gemiddelde.

Er zijn echter ook aanzienlijke verschillen binnen Europese landen wat betreft potentiële retail uitgaven. Een blik op de regionale verdeling in het Verenigd Koninkrijk bewijst bijvoorbeeld dat de koopkracht van de retail in het westelijke deel van Londen twee keer zo hoog is als het nationale gemiddelde en zelfs 2,6 keer zo hoog als de laatst geplaatste regio Sunderland. In het algemeen kan worden vastgesteld dat de regio's in en rond Europese hoofdsteden vaak een bovengemiddelde koopkracht van de detailhandel hebben. Naast het VK is dit bijvoorbeeld ook het geval in Frankrijk, Hongarije en de Scandinavische landen.

Meer informatie:
GFK
www.gfk.com

Publicatiedatum: