Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
In het eerste kwartaal van 2024

Online bestedingen Nederlanders in China bijna verdubbeld!

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2024 ruim €9 miljard online uitgegeven, een groei van 3% t.o.v. Q1 2023. Het aantal online aankopen nam af met 3% naar ruim 85 miljoen. Wel wordt er meer gekocht bij buitenlandse webshops; zowel het aantal aankopen als de bestedingen cross-border zijn toegenomen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenaankopen in Nederland. Het onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.

Grote verschillen
Diensten groeien in zowel online bestedingen (+10%) als online aankopen (+15%). Opvallend in het eerste kwartaal van 2024 is dat voornamelijk bestedingen aan Verzekeringen toenemen (+34% t.o.v. Q1 2023). Bestedingen aan Tickets voor Attracties en Evenementen nemen ook toe (+23%) terwijl bestedingen aan reizen juist minder hard groeien dan voorheen (+0,3%).

De online bestedingen aan en online aankopen van producten zijn dit jaar juist afgenomen. Vooral het aantal online aankopen van producten laat al een aantal jaar op rij een afname zien. De daling binnen aankopen is dit kwartaal vooral toe te schrijven aan de categorieën DIY/Garden (-20% t.o.v. Q1 2023), Food/Nearfood (-12%) en Schoenen en Personal Lifestyle (-9%). Wel laat de data zien dat consumenten vaak meer producten in één online aankoop bestellen, waardoor de online bestedingen minder hard dalen.



Home & Living
Het aandeel cross-border kopers neemt toe over de afgelopen jaren: in 2022 kocht nog één op de vier online kopers wel eens iets over de grens, inmiddels is dat één op de drie. De online bestedingen in China stijgen het afgelopen jaar fors van €58 miljoen in Q1 2023 naar €102 miljoen in Q1 2024. Deze stijging komt voornamelijk door hogere bestedingen aan producten in de categorieën Kleding, Home & Living en Schoenen en Personal Lifestyle. Nederlandse consumenten die in China bestellen zijn vaker dan gemiddeld vrouwen en hebben vaker een gezin met jonge kinderen.

Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, zegt hierover: "Als we kijken naar de afgelopen jaren, zien we een bijzonder sterke stijging van de online bestedingen aan, en aankopen van producten in China. Wij maken ons hard voor een gelijk speelveld, want dit gaat nu helaas niet altijd goed. We zien dat een aantal bedrijven zich niet houdt aan belangrijke wetgeving op het gebied van oneerlijke handelspraktijken, douaneregels, duurzaamheid, privacy en productveiligheid. Deze bedrijven kunnen mede hierdoor hun prijzen lager houden, wat het voor consumenten weer aantrekkelijker maakt om daar te kopen."



Consument verwacht meer online uit te gaan geven in komende jaren, ook in China
In Q1 2024 werd 31% van alle consumentenbestedingen online uitgegeven. Afgaand op consumentenverwachtingen zal dit percentage de komende jaren toenemen naar 38%. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Toekomst Monitor, die vandaag ook is uitgebracht. Meer dan de helft van de consumenten geeft aan minstens evenveel, of zelfs méér, bij Chinese webshops te gaan bestellen. Ook verwacht de consument meer gebruik te gaan maken van de smartphone bij het online shoppen. Marlene ten Ham: "Dat de consument verwacht meer online uit te gaan geven is geen verrassing. De online markt groeit, zowel in aantal aanbieders als in het aanbod. Consumenten bestellen nu met name online omdat het gemak biedt, tijdswinst oplevert en er een groot assortiment beschikbaar is. De toekomst zal wel vragen van zowel de consument als de ondernemer dat we bewuster omgaan met consumeren, maar ook anders gaan kijken naar ontwerp, productie, (her)gebruik en levensduur en producten."

Publicatiedatum: