Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fusies en overnames schudden het logistieke landschap flink op

Overnames van logistieke bedrijven zijn van alle tijden. De overnames die momenteel plaatsvinden, zijn echter veel meer ingegeven door de dynamiek van het moment. De strategische agenda is gevuld met vele belangrijke thema's die allemaal een oplossing vragen. Dat vraagt veel van het leiderschap en dwingt tot het maken van juiste keuzes. Dat schrijft Bart Banning namens ABN Amro.

Het is bijna iedere week wel raak. De overnames en fusies in de logistieke sector zijn nauwelijks meer bij te houden. Niet alleen uit eigen land, maar ook over de grens is er steeds vaker interesse. Waarom zijn er zoveel overnames? En wat zijn de gevolgen voor het logistieke landschap in Nederland?


Foto: Dreamstime.

Een flink aantal logistiek dienstverleners wisselde afgelopen periode van eigenaar. Het Duitse Duvenbeck ging ervandoor met Schotpoort Logistics. Yusen Logistics Benelux liet zijn oog vallen op Parts Express. Royal Den Hartogh Logistics nam alle aandelen van de H&S Group over. En AB Texel wist onlangs een bedrijfsonderdeel van Stam Transport in te lijven, nadat eerder dit jaar al Bakker & Schilder Transport werd overgenomen.

"Het zijn absoluut roerige tijden in de branche, maar ook interessante tijden", benadrukt Bart Banning, sector banker Transport en Logistiek bij ABN AMRO. "Overnames van logistieke bedrijven zijn van alle tijden. Traditioneel waren vooral het gebrek aan geschikte opvolging binnen het bedrijf, het uitbreiden van geografische netwerken of verdere groei in bepaalde niches de belangrijkste redenen voor overnames."

Grote dynamiek kenmerkt de sector
De overnames die momenteel plaatsvinden, zijn volgens Banning echter veel meer ingegeven door de dynamiek van het moment. De coronaperiode is daarbij zeker van invloed geweest. "Corona heeft ook wel de kwetsbaarheid van logistieke ketens laten zien. En dat heeft ervoor gezorgd dat veel logistieke bedrijven en hun klanten in die periode ook voor grote uitdagingen hebben gestaan om te zorgen dat de logistieke ketens bleven bewegen in een tijd dat het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend was."

Daarbovenop kwam ook nog de Russische inval in Oekraïne en een bijbehorende energiecrisis. "Met als gevolg hoge inflatie en historisch hoge kostenstijgingen die ook logistieke bedrijven voor hun kiezen kregen. Tel daarbij de uitdagingen van digitalisering en de energietransitie op en de wet- en regelgeving die op bepaalde terreinen flink verandert, zoals de CSRD. Dan is het voor veel ondernemers een behoorlijke kluif om alles voor elkaar te krijgen en hun bedrijf daarbij ook nog voor te bereiden op de toekomst. Tegelijkertijd zien andere bedrijven juist kansen voor het realiseren van hun groeistrategie en schakelen in hoog tempo door."

Overnamemarkt blijft actief
Na heel wat overnames in 2021 en 2022 begon 2023 wat rustiger. Waardoor werd dat veroorzaakt? Banning: "Dat had onder meer te maken met de sterk gestegen rente, wat natuurlijk ook de financiering en het rendement van overnames anders maakt. De onzekerheid over de economie speelde bovendien een rol. Bij de vaststelling van de overnamesom wil je natuurlijk wel weten hoe de economie zich zal ontwikkelen." Inmiddels loopt het weer storm in overnameland. "In de tweede helft van vorig jaar en in 2024 is het aantal overnames weer enorm aan het toenemen. En dat zal voorlopig zeker zo blijven."

Bron: ABN Amro

Publicatiedatum: